Elke maand een museum #EMEM

Elke maand een museum logo

Het nieuwe jaar is net 11 uur oud en de uitdagingen voor 2015 hebben zich al weer opgestapeld. Zo heb ik me op Goodreads gecommitteerd aan het lezen van minstens 105 boeken in 2015. En wil ik, voor de uitdaging ‘Ik lees Nederlands’, van die 105 boeken er minimaal 40 lezen die oorspronkelijk in het Nederlands geschreven zijn. Ik sluit niet uit dat hier gedurende het jaar nog meer boekenuitdagingen bij komen.

Echter, ik wil mezelf in 2015 ook op een ander vlak uitdagen. Hoewel ik graag in de fictieve wereld van het geschreven woord vertoef, kan ik ook erg enthousiast worden van een kunstwerk of een brokje geschiedenis of een bijzonder gebouw. En wat is nu de uitgelezen plek om deze dingen tegen te komen? Juist! Nederland alleen al kent honderden musea in allerlei vormen en maten. Om maar niet te spreken over de ons omringende landen. In 2015 daag ik mezelf daarom uit om elke maand een museum te bezoeken. Het streven is om hierbij in ieder geval één museum in het buitenland aan te doen. Op deze blog vind je mijn belevingen terug: waar ik me over verwonderde, wat me opviel of wat gewoon niet meer uit mijn hoofd wilde. Om een indruk te krijgen: afgelopen jaar schreef ik al een aantal museumbelevingen, onder andere over een drietal Brusselse musea, die zeer de moeite waard waren.

Wil jij je in 2015 ook af en toe onderdompelen in kunst, historie of in andere interessante en verrassende tentoonstellingen? Voel je vrij om mee te doen met deze uitdaging. Ik ben erg benieuwd naar jouw belevingen! Daarnaast zijn tips uiteraard ook zeer welkom. Welk museum moet ik echt bezoeken volgens jou?

Op Twitter is de uitdaging te volgen via de tag #EMEM.

29 gedachtes over “Elke maand een museum #EMEM

  1. Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar Suzanne.
    Ambitieus hoor, maar wel een mooie uitdaging. Houd je nog tijd in een jaar over, of combineer je de museumbezoeken met het lezen van een boek?
    Veel succes, geniet ervan.

      1. Het Scheepvaartmuseum in Groningen, net als het Groninger museum, maar ook het Rijksmuseum in Amsterdam, verder zijn er nog wel een aantal oorlogsmusea in Nederland die we graag een keer willen bezoeken…

      2. Klinkt goed! Het Groninger museum heeft vaak interessante exposities en het vernieuwde Rijksmuseum staat ook zeker op mijn ‘nog-te-bezoeken’ lijstje. Ik hou je blog in de gaten voor de eventuele belevingen :-).

  2. jannietr

    Vanuit Zeeuws-Vlaanderen zitten wij zo in Gent, Brugge en Antwerpen. We hebben daar al mooie dingen gezien. Ik denk dat het Chocolademuseum in Brugge het eerst aan de beurt komt, al botst dat een beetje met een ander voornemen…..

  3. goed idee om regelmatig naar een museum te gaan, altijd inspirerend. Ik woon in Wageningen en kan je hier Het Depot aanraden. Bovendien gratis! Het is een prachtig modern gebouw in een schitterend arboretum en het is gewijd aan moderne beeldhouwkunst met als thema ‘torso’. Fenomenaal. http://www.hetdepot.nl

  4. Voor degenen die vanuit Nederland eens naar onze contreien willen afzakken kan ik meerdere musea voorstellen. Ik zou zo willen voorstellen om vanaf Pasen het openluchtmuseum van Bokrijk (Tussen Genk en Hasselt) te bezoeken. Je keert er zo maar eventjes 100 jaar terug in de tijd. Trek hier maar gerust een volledige dag voor uit. Je zal er geen spijt van krijgen. Wat ook zeer aan te raden valt is het modemuseum en het jenevermuseum te Hasselt, het museum van het kamp van Beverlo te Leopoldsburg . Er zijn er nog die ik kan aanraden maar wanneer ik die hier allemaal zou vernoemen ben ik morgenvroeg nog bezig.

      1. jannietr

        Bokrijk is idd schitterend! Wij zijn er al vaker geweest, tijdens vakanties. De omgeving is nl. ook mooi. In Nederland is behalve het Openluchtmuseum in Arnhem ook het Archeon in Alphen a.d. Rijn een hele dag de moeite waard.

  5. Matty Hop-Cordes

    Allereerst de beste wensen voor 2015! Goed idee om iedere maand een museumge bezoeken. Ik heb een goeie tip: Museum de Fundatie in Zwolle en Kasteel Het Nijenhuis (met een prachtige beeldentuin) in Heino/Wijhe.

    1. Jij ook de beste wensen! Bedankt voor je tips. Het vernieuwde Museum de Fundatie is inderdaad wel een bezoekje waard, een interessant gebouw, leuke tentoonstellingen. De beeldentuin van Kasteel Het Nijenhuis is bij mooier weer inderdaad een aanrader. Ik ga er zeker in het voorjaar weer heen.

  6. Gelukkig nieuw jaar Suzanne! Wat een leuke voornemens, ik heb nu al zin om mee te lezen met jou museumbezoekjes. Doordat mijn gezondheid heel slecht is kan ik maar heel weinig zelf op stap, dat maakt het extra leuk om via jou mee te genieten! Veel plezier en tot blogs! 😉

  7. Pingback: Zwart vierkant | Door Suzanne

  8. Leuke uitdaging! Het museum in Groningen is leuk & mooi (en zit tegenover het station). Het museum der oudheden in Leiden is ook fantastisch, daar kan ik wel een week rondlopen 🙂

    Succes!

  9. Pingback: Drostenhuis Zwolle | DaniëlleSabine

  10. Pingback: 2015: het jaar van ‘Elke Maand Een Museum’ | Door Suzanne

  11. Pingback: Elke maand een route | Door Suzanne

  12. Pingback: 2016: het jaar van ‘Elke Maand Een Route’ – Door Suzanne

  13. Pingback: Elke maand een foto – Door Suzanne

Plaats een reactie