Elke maand een route

Logo EMER
In 2015 heb ik mezelf de uitdaging gesteld om elke maand een museum te bezoeken. Hoewel ik afgelopen jaar slechts een fractie van alle Nederlandse musea heb gezien, kan ik de uitdaging – met 19 musea op de teller – zeker als geslaagd beschouwen. In 2016 blijf ik musea bezoeken en als ik iets interessants tegenkom, is dat op deze blog terug te lezen. Alleen niet onder de noemer ‘Elke maand een museum’.

Dat betekent echter niet dat ik mezelf geen uitdagingen stel in 2016. Zoals voorgaande jaren ga ik de Goodreads challenge weer aan. De 105 boeken in 2015 waren begin december al bereikt en dus heb ik de uitdaging dit jaar op 110 boeken gesteld. Doel is om meer Man Booker Prize genomineerden te lezen. Deze zijn afgelopen jaren goed bevallen, maar in 2015 wat achtergebleven.

Naast een cultureel jaar wil ik van 2016 ook een sportief jaar maken. En dat brengt me op de nieuwe uitdaging voor 2016. In dit nieuwe jaar wil ik elke maand een lange afstandsroute fietsen of wandelen (#EMER16). In het geval van de fietsroute minimaal 50 km, in geval van de wandelroute minimaal 15 km.

Nu wandelde ik al regelmatig en heeft sinds een paar jaar ook het fietsvirus me te pakken. Op een zondagochtend de natuur in, genieten van de omgeving en in de tussentijd ook kilometers maken. De ene keer stel ik mijn eigen routes samen aan de hand van de knooppunten, de andere keer volg ik een bestaande lange afstandsroute. In 2015 fietste ik al het Rondje Twente en reden we langs de Reitsmaroute naar de Bodensee. We fietsten in twee weken ruim 1000 km. De veranderende omgeving, de meest onverwachte ontmoetingen en de prestatie (we zijn gewoon naar Oostenrijk gefietst!) maakten dat toch wel het hoogtepunt van 2015.

In 2016 wil ik meer van deze lange afstandsroutes fietsen. Volgens de website kent Nederland er 31. Genoeg keus dus. Ook staat er dit jaar weer een buitenlandse fietsvakantie op de planning. Na een paar goede verhalen trekt een rondtour door Denemarken steeds meer. Wie weet.

Omdat het in de winter niet altijd even lekker fietsweer is, breid ik de uitdaging uit met wandelroutes. Natuurlijk zijn er de lange afstand wandelpaden (de LAW’s) en de streekpaden. In totaal zijn er 20 LAW’s en 18 streekpaden. Daarnaast sluit ik ook de wandelroutes van Groene Wissels en de NS-wandelingen niet uit.

De gefietste en gewandelde routes zijn hier te vinden.

Wil jij van 2016 ook een sportief jaar maken? Voel je dan vrij om mee te doen met de uitdaging. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Daarnaast zijn tips ook welkom. Welke lange afstandsroute (fiets- of wandelroute) kan ik echt niet overslaan volgens jou?

34 gedachtes over “Elke maand een route

  1. jannietr

    Wat een goed idee. Ik durf niet meer te zeggen dat ik meedoe, maar het spreekt zeker aan! Wij liepen in het verleden met veel plezier het Twentepad en het Krijtlandpad en het streekpad rond Winterswijk (naam even kwijt). Maar de etappes door Zeeuws-Vlaanderen van het Grenslandpad kan ik ook aanbevelen. Wandelde je al eens in Zuidoost Groningen? Ook heel mooi! Ik wens je in elk geval een heel fijn lees-, fiets-, wandel- en museumjaar toe! En ik ga van alles meegenieten!

  2. Wat een goed plan 🙂 Ik houd erg van wandelen, maar mijn voeten werken niet altijd mee… maar een korte wandeling kan natuurlijk ook. Het is zo heerlijk om in de natuur te zijn. Ken je de blog Wanda wandelt ook? Daar kan je mooi inspiratie opdoen.

    1. Nou, zeker! Vanochtend de eerste (kortere) wandeling van dit jaar gemaakt in een stralende zon, heerlijk!

      De blog Wanda wandelt kwam ik toevallig van de week tegen toen ik op zoek was naar wandelblogs. Zij had vorig jaar ook een leuke uitdaging: elke maand een wandeling in een andere provincie. Genoeg inspiratie inderdaad.

  3. Goed initiatief! Deze neem ik direct van je over! Sowieso wandelen we wel redelijk wat, meestal tussen de 5 en 10 km maar het is zeker leuk om dan ook echt ergens een mooie route te lopen en niet zomaar op de bonnefooi ergens langs te gaan struinen, dus ik zet hem in doelenlijstje voor 2016!

  4. Hoy Suzanne, je hebt toch ook de Rendonneuspaden, die lopen van bovenaan in Nederland tot helemaal in het zuiden van Europa.Het zijn de paden die gemarkeerd zijn door rood en witte blokjes, meestal opbomen en palen geschilderd. Deze zijn ook allemaal op verharde wegen . Je passeert dan ook door België en ook hier zijn er prachtige wandelingen. Allerlei wandelverenigingen richten elke zondag wel ergens een wandetocht van een aantal kilometer in, vaak gaande van minimum 5

      1. Of een ander boekje van diezelfde uitgeverij. Ze hebben leuke gidsjes. Andere tip voor een mooie wandeling (toevallig ook in de provincie Utrecht) die mij nog te binnen schoot, is het Kromme Rijnpad van Utrecht naar Wijk bij Duurstede. De hele route is 30km, maar je kunt hem makkelijk inkorten of over meerdere etappes uitsmeren.

      2. Dat is inderdaad een mooi pad. Ik heb er wel eens een stuk van gelopen tussen Odijk en Utrecht. In het voorjaar staan er zeeën van sneeuwklokjes bij Amelisweerd. Mooi gezicht :-). Geen slecht idee om dit jaar hier weer een stuk van te lopen. En ik ga eens naar die boekjes kijken. Dank voor je reacties!

  5. Pingback: Met je voeten in de IJssel | Door Suzanne

  6. Pingback: Lunchen op de Galgenberg – Door Suzanne

  7. Pingback: Stroomopwaarts op de fiets – Door Suzanne

  8. Pingback: Langs de Zuiderzee – Door Suzanne

  9. Pingback: Fietsen over een landingsbaan – Door Suzanne

  10. Pingback: Strandstoelen, sups en een oorlogsschip – Door Suzanne

  11. Pingback: Ronde van de Lemelerberg – Door Suzanne

  12. Pingback: Dwalen door Drentse historie – Door Suzanne

  13. Pingback: Onhollands – Door Suzanne

  14. Pingback: Door Suzanne

  15. Pingback: 2016: het jaar van ‘Elke Maand Een Route’ – Door Suzanne

  16. Pingback: Elke maand een foto – Door Suzanne

Geef een reactie

