2015: het jaar van ‘Elke Maand Een Museum’

Elke maand een museum logo
Toen 2015 net 11 uur oud was ging ik de uitdaging ‘Elke Maand Een Museum’ aan. Letterlijk elke maand een museum bezoeken, waaronder eentje in het buitenland. Wie wilde kon meedoen en tips waren welkom. De reacties waren overweldigend. Veel tips en mensen die zich aangemoedigd voelden om dit jaar toch maar weer eens een museum te bezoeken. 2015 is inmiddels bijna ten einde. Tijd om de balans op te maken.

Uiteindelijk heb ik niet elke maand een museum bezocht, in juni en december is dit niet gelukt. Maar in totaal heb ik dit jaar toch 19 musea bezocht, waaronder een buitenlands museum. Gemiddeld ruim anderhalve museum per maand! Er waren drie andere mensen die een of meerdere malen meegedaan hebben met de EMEM-uitdaging: Femke Knoop, Jannietr en DaniëlleSabine.

De bezochte musea van alle deelnemers bevonden zich door heel Nederland. In bijna elke provincie is een museum bezocht. Alleen Limburg en Flevoland ontbreken. De bezochte musea in het buitenland staan in Antwerpen en Osnabrück. Musea die meerdere keren bezocht zijn door de deelnemers zijn het Groninger Museum (2 maal), Museum De Fundatie (2 maal), Stedelijk Museum Zwolle (2 maal) en het Noord-Veluws Museum (2 maal). In maart werden de meeste musea bezocht.

Kasteel Het Nijenhuis en Museum IJsselstein
Kasteel Het Nijenhuis en Museum IJsselstein

Ikzelf kijk terug op een interessant museumjaar. Ik kwam in bekende, maar ook in veel onbekende musea. Het museum dat de meeste indruk maakte was het Felix-Nussbaum-Haus door de combinatie van architectuur, tentoongestelde werken en het levensverhaal van Nussbaum. Mocht je in Osnabrück zijn, reserveer dan ook een uurtje voor dit museum dat op een paar minuten lopen van het oude centrum ligt. In Den Haag lag het kleinste museum dat ik bezocht: het Louis Couperusmuseum. Dit was tevens het enige museum waar we moesten aanbellen om naar binnen te kunnen. Het oudste gebouw waarin een museum gevestigd was, was het 14e eeuwse Kasteel Het Nijenhuis. Het nieuwste museum was het Noord-Veluws Museum. Het was net een half jaar open, toen wij het bezochten. Het meest aansprekende museumcafé (sfeer, menukeuze, en uiteraard de cappuccino) vond ik toch wel Grand Café Clusius in de Hortus Botanicus in Leiden.

Van elk bezoek verscheen een blogpost, waarvan de ene aanmerkelijk populairder was dan de andere. De blogpost die het meest gelezen werd, beschreef het surrealistisch klavecimbel in Kasteel Het Nijenhuis in Wijhe. Op de tweede plaats staat ‘De stad in beweging‘ over een tentoonstelling in Museum IJsselstein, op de voet gevolgd door de blogpost over het Noord-Veluws Museum: ‘Magisch-realisme op de Veluwe‘.

Drents Museum, Noord-Brabants Museum en Keramiekmuseum Princessehof
Drents Museum, Noord-Brabants Museum en Keramiekmuseum Princessehof

Ik ben niet alleen naar de musea gegaan. Er was altijd wel iemand te vinden die mee wilde: een echtgenoot, zussen, vriendinnen, ouders, zelfs een oud-collega heeft me ‘haar’ museum laten zien. En tijdens een familiedag was – juist – het museum the place to be! Ook waren er een paar keer kinderen bij in de leeftijd van 1 tot en met 8. De betreffende musea waren er goed op ingespeeld (Museum IJsselstein, Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden) en boden o.a. zelf te bouwen suikerklontjessteden, oud-Hollands speelgoed en vluchten op de rug van een gans aan. Het valt me op dat er tegenwoordig steeds meer musea zijn die ook een programma aanbieden voor kinderen. Een goede ontwikkeling en slimme investering in de toekomstige museumbezoeker.

Nederland heeft ruim 400 musea. Ik heb daar dit jaar nog geen fractie van gezien, om maar niet te spreken over de musea in de landen om ons heen. Volgend jaar ga ik gewoon door met mijn museumbelevingen. Niet meer onder de noemer ‘Elke Maand Een Museum’, maar er zal zeker regelmatig een blogpost verschijnen over datgene wat mij opviel, toen ik door een onbekend of iets minder onbekend museum liep. Er zijn een paar musea die ik volgend jaar zeker wil bezoeken: het dit jaar geopende MORE in Gorssel met o.a. de modern realistische collectie van Hans Melchers. Daarnaast Museum Meermanno in Den Haag waar ik als boekenliefhebber nog nooit ben geweest. Daar moet hoognodig verandering in komen. En als laatste het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, dat dit jaar al op het programma stond, maar waar op het laatste moment het Noord-Brabants Museum voor in de plaats kwam (overigens ook geen verkeerde keuze).

Ben je benieuwd naar alle museumbelevingen? Een overzicht van alle door de EMEM-deelnemers bezochte musea vind je hier.

14 gedachtes over “2015: het jaar van ‘Elke Maand Een Museum’

  1. jannietr

    Ik heb genoten van je museumavonturen en ik zal ze in de toekomst ook graag blijven volgen. Het spijt me dat ik na een enthousiast begin niet verder ben gegaan. Door allerlei omstandigheden kwam het er niet van. Van Meermanno heb ik genoten, daar moet je zeker nog eens heen. In januari staat voor ons Rotterdam op het programma met vrienden. Er zijn veel musea daar. Van de beschikbare tentoonstellingen dan hangt af welke het gaat worden. En in februari is er een afspraak met mijn broer in het Spoorwegmuseum in Utrecht. We gaan dus weer vol goede moed beginnen.

    1. Ah, dank je wel! Ik vond het ook erg leuk om jouw museumbelevingen te volgen. Ik ben benieuwd welk museum je in Rotterdam gaat bezoeken. Want ja, als ik toch in Rotterdam ben voor het fotomuseum kan er altijd wel een museum bij…

  2. Mooi overzicht! Ik ben ook benieuwd naar More. Mijn ouders waren er enthousiast over, maar het is in ‘the middle of nowhere’ en de museumkaart geldt er (nog) niet…
    Ik heb maar weinig musea bezocht, maar ga er op de valreep nog twee zien: Rijksmuseum Twenthe (voor de tentoonstelling van Turner) en het Catharijneconvent (tentoonstelling ‘De heksen van Bruegel’).
    Verder moet ik weer terugdenken aan jouw bezoek aan mijn stad en museum Flehite 🙂 dat vond ik erg leuk.

    1. De Turner-tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe kan ik aanraden (zie ook mijn blogpost ‘Schilder van het licht’). En als je er toch bent – mocht je er nog nooit geweest zijn -, loop dan ook even door het nieuwe Roombeek. Ik kende het uit het nieuws, maar was er nog nooit geweest. Heel apart om op zo’n plek rond te lopen.
      Ja, Flehite heb ik helemaal niet genoemd! De tentoonstelling was zeker de moeite waard en ik heb het naderhand nog een aantal mensen aangeraden (waaronder mijn opticien (!) waar ik opeens een heel gesprek mee had over vluchtelingen van vroeger en nu).
      Ik hoop dat volgend jaar de museumkaart wel geldig is in MORE (meestal een jaar na opening). Gelukkig is die ‘middle of nowhere’ niet zover van mijn woonplaats…

  3. Gisteren las ik je blog en bedacht me dat ik nog niet van MORE had gehoord, terwijl Gorssel toch niet echt ver van Apeldoorn ligt. Vanmorgen las ik in de Stentor een uitgebreid artikel over MORE en Hans Melchers. Zo vallen de puzzelstukjes weer samen. 😉

  4. jannietr

    In de krokusvakantie eind februari zijn we een weekje in Kootwijk. Het Noord-Veluws Museum lijkt me een goede tip. Ook More is dus in de buurt. En Radio Kootwijk. Maar we zijn er samen met de kleindochters die niet in onze buurt wonen, dus het wordt wel kiezen……

  5. 19 musea, pfff, dat is echt een goede score zeg! Ik zal straks nog even de bijbehorende blogs gaan bekijken! Zoals gezegd, hebben wij er 5 bezocht waarvan dus 4 tijdens onze vakantie in Normandië, best een mooi aantal en ook dit jaar wil ik zeker weer een aantal musea gaan bezoeken. Zo moet het er toch een keer van komen om het Groninger Museum en het Scheepvaartmuseum in Groningen te bezoeken, zo dichtbij en gewoon nog nooit geweest, hoewel… ooit met de middelbare school wel in het Scheepvaartmuseum… Op naar een mooi museumjaar!

    1. Zeker een mooi aantal! En het is goed om er een paar op het nog-te-bezoeken lijstje te houden, heb je er altijd een paar bij de hand … Jij ook een mooi museum-, lees- en zeker ook een mooi reisjaar gewenst :-).

  6. Pingback: Het nieuwe land | Door Suzanne

Geef een reactie

