2014: het jaar in boeken

wpid-fotor_141961725801859.jpg

De laatste dagen van de laatste maand van het jaar: tijd voor lijstjes! In mijn geval boekenlijstjes. Het boekenjaar 2014 heeft meer boeken opgeleverd dan vorig jaar: 114 in totaal tegen 104 boeken vorig jaar. Hiermee heb ik de Goodreads challenge om dit jaar 100 boeken te lezen ruimschoots gehaald! Ook de ‘Ik lees Nederlands’-challenge die ik begin dit jaar aanging bij Inge leest is binnen. Ik schreef me in voor 40 oorspronkelijk in het Nederlands geschreven boeken. De teller staat inmiddels op 48.

Het oudste boek dat ik dit jaar gelezen heb is Zuidenwind (South wind) van Norman Douglas, een boek uit 1917 over een fictief eiland in de Middellandse Zee en al zijn excentrieke bewoners. Bijna 100 jaar oud, maar zeker een aanrader. Hoewel het boek omvangrijk is, is het zeker niet het dikste boek dat ik gelezen heb dit jaar. Die eer gaat naar The Goldfinch van Donna Tartt met 867 pagina’s.

Naast het boek van Donna Tartt heb ik nog 40 andere boeken gelezen van vrouwelijke auteurs. Onder de 114 boeken waren er 5 genomineerd voor de Man Booker Prize en 12 voor de Libris literatuur prijs. De boeken zijn oorspronkelijk in het Nederlands (48x), Engels (32x), Duits (8x), Frans (6x), Zweeds (5x), Spaans (3x), Italiaans (3x), Hongaars (2x), IJslands (2x), Hebreeuws (2x), Russisch (2x) en Tsjechisch (1x) geschreven. Een gevarieerd aanbod, met in vergelijking met vorig jaar veel Franse en Zweedse schrijvers. Ook het Tsjechische boek van Jiří Weil Mendelssohn op het dak (1960) beviel me goed. Een tragisch-komisch verhaal over overleven in Praag ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

wpid-fotor_141961796562368.jpg

Wat me opvalt, is dat er veel boeken op de lijst staan die zich afspelen op eilanden. Op de een of andere manier spreekt het me aan: deze meestal verlaten gebieden, waar je de stilte kunt horen en de wind rond het eiland giert. Vaak zijn de bewoners op zijn zachtst gezegd een beetje apart. Ideale ingrediënten voor een roman.

Daarnaast heb ik voor mijn doen veel boeken van (jonge) Nederlandse vrouwelijke auteurs gelezen. O.a. door de recensies van andere bloggers kwam ik uit bij auteurs als Elke Geurts, Anne-Gine Goemans, Eva Meijer, Jannie Regnerus, Ineke Riem, Aukelien Weverling en Hannah van Wieringen. Stuk voor stuk boeken over actuele onderwerpen, anders dan anders door onder meer stijl, opbouw, onderwerp en sfeer. Ze geven je iets om over na te denken, zijn verfrissend. Een onverwachte doch zeker positieve bijkomstigheid van de uitdaging ‘Ik lees Nederlands’. In 2015 mag ik mij weer deelnemer noemen van deze uitdaging en de stroom schrijfsters wordt er niet minder op. De eerste staan reeds in mijn kast te wachten om gelezen te worden. Met 5 dagen te gaan in 2014, wordt dat een leuk begin van het nieuwe jaar, het boekenjaar 2015.

Hoe zag jouw boekenjaar eruit?

6 gedachtes over “2014: het jaar in boeken

Geef een reactie

