Tuylermarkerpad: rust en ruimte in het buitengebied van Terwolde

Route: Klompenpad Tuylermarkerpad
Afstand: 11 km
Start: Cosmas en Damianuskerk, Molenweg 2 Terwolde
Eind: Cosmas en Damianuskerk, Molenweg 2 Terwolde

Cosmas en Damianuskerk Terwolde

Onderweg naar Terwolde worden de druppels op mijn voorruit steeds talrijker. In Terwolde miezert het een beetje. Geen reden om mijn wandelplannen te wijzigen. Ik parkeer mijn auto op een rustige parkeerplaats bij de indrukwekkende 14e eeuwse Cosmas en Damianuskerk. Op dit punt starten twee Klompenpaden: het Tuylermarkerpad en het Woldermarkerpad. Ik loop vandaag de eerste. De klompenpadensite belooft een wandeling over boerenerven, schouwpaden en historische wegen en een sfeer die wordt bepaald door rust, ruimte en het IJssellandschap.

Er bloeit veel onderweg

De route bestaat uit twee lussen. Ik besluit beide met de klok mee te lopen. Na een aanloopje over de Dorpsstraat vanuit Terwolde kom ik op de eerste lus. Na enige bebouwing loop ik al snel over kleine paadjes langs weilanden en sloten. Ook heb ik mijn eerste overstapjes over hekken en prikkeldraad te pakken. Vanaf een smal paadje met knotwilgen zie ik in de verte het gemaal mr. A.C. van der Feltz liggen. Vanaf 1916 stond hier een stoomgemaal dat nu in gebruik is als woonhuis. Ernaast staat het huidige gemaal uit 1951. Het is vernoemd naar een dijkgraaf van polderdistrict Veluwe.

Gemaal mr. A.C. van der Feltz

Langs weiden en over onverharde wegen loop ik naar de tweede lus. Het natte gras staat hoog en binnen de kortste keren zijn mijn schoenen en de onderkant van mijn broek doorweekt. Gelukkig zijn de schoenen waterdicht. Ik volg braaf een markering met een pijl naar rechts maar mis de pijl naar links er vlak na. Gelukkig is de omweg niet al te groot. De tweede lus brengt me op de IJsseldijk. De eigenlijke route loopt door de uiterwaarden, maar in verband met het broedseizoen blijf ik nu de Bandijk volgen. Ik heb een mooi uitzicht op Deventer aan de andere kant van de IJssel.

De Bandijk met aan de overkant Deventer

Op een grote steen in de buurt van ’t Nieuwe Diekhuus staat vermeld dat de schilder Ruysdael vanaf precies deze plek de IJssel heeft geschilderd. Het bordje nodigt de voorbijganger uit om zelf ook het penseel of potlood ter hand te nemen. Ik laat deze kans even aan mij voorbijgaan. Op het naastgelegen bankje geniet ik van mijn koffie met Ruysdaels uitzicht.

Het uitzicht van Ruysdael

Langs een mooie boerderij verscholen in het groen loop ik over kleine paadjes langs akkers en weiden, over bruggetjes, langs een aantal kunstzinnige immense insecten op oude boerenkarren en door een boomgaard terug naar waar ik de tweede lus begon. Het land wordt druk bemest en de trekkers met aanhanger rijden af en aan. Op de weg waar ik loop moet ik meerdere keren de berm in om een trekker te laten passeren.

Boerderij in het groen
Kunstzinnige insecten

Over asfaltwegen en kleine paadjes langs een sloot loop ik geleidelijk terug naar Terwolde. Het begint harder te regenen en bij een bankje doe ik mijn regenhoes om mijn rugzak. Als ik opkijk zie ik bij het Toevoerkanaal twee mannen vissen. Blijkbaar heeft een van de twee een goede vangst gedaan. Breed lachend poseert hij voor de foto. De route leidt me langs de Terwoldsche Wetering en via kleine paadjes weer terug naar Terwolde.

Aan leuke paadjes geen gebrek

In Terwolde is de Coop tegenover de kerk opengegaan. Het ingeslapen dorp van vanmorgen is een stuk levendiger geworden. Wat een verschil met de rust en ruimte van het IJssellandschap. Het was goed toeven in het buitengebied van Terwolde, waar alles nu weelderig groen is en allerhande bloemen in bloei staan. Op Instagram reageert iemand op mijn foto’s van deze wandeling: “Fijn als zelfs miezer de schoonheid van een pad blijft tonen.” Ze heeft helemaal gelijk. Dat zegt veel over het pad.

Benieuwd naar de andere Klompenpaden die ik heb gelopen? Je vindt ze hier.

2 gedachtes over “Tuylermarkerpad: rust en ruimte in het buitengebied van Terwolde

  1. Een mooi pad, dat wij pasgeleden hebben gelopen. De kunstenaar liep ook nog bij zijn huis, zo te zien op zoek naar “troep” voor zijn volgende kunstwerk. Ik schrijf weinig over onze wandel- of fietstochten, maar voor dit pad vond ik het vastleggen van een herinnering destijds zeker de moeite waard.

Plaats een reactie