Graafschapspad etappe 6: Doesburg – Zutphen

Afstand: 28 km
Start: Doesburg, bushalte Meipoort
Eind: Station Zutphen

In de zomer van 2018 kwam ik tijdens een fietsweekend in de Achterhoek geel-rode markering tegen. Dit bleek het 124 km lange Graafschapspad aan te duiden. Ik was die dagen door prachtige gebieden gekomen en besloot toen om deze streek ook te voet te verkennen. In januari 2020 is het zover en loop ik de eerste etappe van het Streekpad.
Het Graafschapspad maakt een rondje door de Achterhoek: van de IJsselvalei naar het glooiende land waar de Berkel doorheen meandert, door Hanzesteden, bossen, langs landgoederen en havezaten. Ik maak me op voor een afwisselend en verrassend stukje Nederland.

De laatste twee etappes van het Graafschapspad zijn bij elkaar 28 kilometer. Dat moeten we kunnen doen in één dag, besluiten we. Op een zaterdag eind juni rijden we naar de Achterhoek om het Graafschapspad uit te lopen. De dag blijkt, in tegenstelling tot de voorspellingen, verrassend zonnig, als we in Zutphen de auto in de P&R achter het station zetten. We nemen de trein naar Dieren en de bus (met enige vertraging) naar Doesburg. We stappen uit waar we een maand geleden de bus naar Doetinchem namen om vanaf daar naar Doesburg te wandelen.

Aangezien we Doesburg de vorige keer uitgebreid bekeken hebben, lopen we nu al snel de stad uit. Maar niet voordat ik een wandelbankje op de foto heb gezet die de vermoeide voorbijganger in het Achterhoeks uitnodigt om te gaan zitten.

Achterhoeks wandelbankje

We komen op een dijk langs Het Zwarte Schaar terecht, een oude meander van de IJssel. Met de blauwe lucht en bermen met wilde bloemen en diverse grassen ziet het er hier prachtig uit. Ik las in blogposts over deze etappe de woorden saai en lang. Als het grijs weer is en koud, kan ik me voorstellen dat dit er een stuk minder aantrekkelijk uitziet.

In het boekje zag ik staan dat we langs een jachthaven zouden komen. Dat blijkt niet het enige. De route loopt over en langs meerdere grote campings en bungalowparken. Caravans, campers en tenten staan hier en daar boven op elkaar, maar wel mooi aan het water. Kampeerders zitten voor hun tijdelijke huisje aan de koffie of maken zich klaar voor een duik. Later passeren we nog enkele mini-campings in boomgaarden, veel minder massaal, meer ruimte en ook aan het water. Wel stuk voor stuk vol, aldus de bordjes.

Het laatste staartje van een camping langs de IJssel

Het is druk op de dijk. We komen veel fietsers tegen, maar weinig wandelaars. We hebben zin in koffie, maar de horecagelegenheden die er zijn, zijn nog niet open. En wandelbankjes zijn schaars. Ter hoogte van Dieren (aan de overkant van de IJssel), bespeuren we een schaduwplekje onderaan de dijk. Uiteraard hebben we onze fietsstoeltjes mee en een thermoskan koffie. Heerlijk in de schaduw genieten we van een welverdiend bakje en groeten de fietsers die we boven ons voorbij zien komen. We horen diverse positieve geluiden over onze stoeltjes.

Uitzicht tijdens de koffie

Vlak voor Bronkhorst, vinden we dan toch een terras bij een voormalig gemaal (het Keukengemaal) waar we in 2016 ook al eens neergestreken zijn tijdens een fietstocht. Verder gaan we door Bronkhorst, waar de terrassen vol zitten en met het pontje (eveneens vol) naar Brummen. Bronkhorst claimt met 100 inwoners het kleinste stadje van Nederland te zijn. Er zijn echter meer gehuchten met stadsrechten – en minder inwoners – die die titel claimen. Het buurtschap Staverden op de Veluwe is daar één van.

Bronkhorst
Pontje naar Brummen

Aan de overkant van de IJssel zien we het eerste kunstwerk van de IJsselbiennale die op dit moment (tot en met 19 september 2021) aan de gang is. Langs de IJssel is over 120 kilometer kunst, theater en muziek te vinden. Het kunstwerk dat we zien bestaat uit meerdere palen met skylines van een stad, weerspiegeld in het water. Twee Zeeuwse fietsers zijn hier afgestapt voor een foto. De man vindt het ook wel bij Zeeland passen. En of we nog een eind moeten wandelen. Valt wel mee, zeggen we, we hebben twee derde erop zitten, nog 9 kilometer. Beide maken ze een rekensommetje in hun hoofd en kijken dan met een mengeling van bewondering en opluchting naar hun elektrische fietsen. We wensen elkaar een goede tocht.

Kunstwerk bij het pontje

Vanaf Brummen verdwijnt de zon achter de wolken waardoor het minder warm wordt. Ruim 5 kilometer lopen we over een betonnen fietspad door de uiterwaarden. Bij hoog water is dit gebied niet begaanbaar. Ook hier staan de bermen vol wilde bloemen. Prachtig. We naderen de brug over de IJssel naar Zutphen, klimmen een hoge trap op en staan nu ver boven de rivier waar we de afgelopen 22 kilometer naast liepen.

IJsselbrug naar Zutphen

In tegenstelling tot wat er op de kaart in het boekje staat, maken we, de markering volgend, aan de overkant een wijde lus onder de brug door en komen op een fietspad langs de IJssel terecht. We lopen langs de buitenwijken van Zutphen. De huizen aan de rand hebben stuk voor stuk een mooi uitzicht op de rivier. Langs de jachthaven lopen we het centrum in van de Hanzestad, tot aan de voet van de St. Walburgiskerk. Op deze plek begonnen we in januari 2020 aan dit pad. Niet wetend dat een wereldwijd virus twee maanden later de boel aardig op zijn kop zou zetten. Met een ijsje vieren we dat we het gehaald hebben. Het was een afwisselende route door een mooie streek. Op naar andere paden in – nu nog – onbekende streken.

Benieuwd naar de andere etappes van het Graafschapspad? Mijn wandelervaringen tot nu toe vind je hier.