Pionierspad etappe 2: Giethoorn – Vollenhove

Start: Parkeerplaats Eendrachtsplein Giethoorn
Eind: Parkeerplaats Aan Zee Vollenhove

Pionierspad etappe 2 Wandelnet.nl

In 2019 is het Pionierspad van Steenwijk naar Muiden vernieuwd. De Lange Afstandswandeling van 217 kilometer volgt het spoor van de pioniers in de polder. Je loopt dwars door Flevoland over de voormalige zeebodem. De LAW gaat door polderlandschappen en (nieuwe) natuurgebieden. Het Pionierspad vormt samen met het Friese Woudenpad en het Floris V-pad, het Diagonaalpad. De naam zegt het al, het pad loopt diagonaal door Nederland van de noordoosthoek naar het zuidwesten. Er is op dit moment geen wandelboekje van deze (vernieuwde) route verkrijgbaar. Op wandelnet.nl vind je wandelkaarten en de GPX-bestanden.

Veel ganzen en weilanden

Het belooft een mooie dag te worden als we de auto parkeren Aan Zee in Vollenhove. Tot de aanleg van de Afsluitdijk in 1932 lag dit middeleeuwse stadje daadwerkelijk aan zee, de Zuiderzee. We halen de fietsen van de auto en overbruggen de 13 kilometer tot aan Giethoorn met grotendeels een windje in de rug. Bij de Plus laten we de fietsen achter en vangen de weg naar Vollenhove aan.

Het is nog rustig als we het anders zo toeristische plaatsje verlaten. We steken het kanaal over en volgen het een stukje. Meerdere vissers zitten in volle uitrusting naar hun dobbers te turen. De stoelen waarin ze zitten zijn complete bouwwerken waar hengels, haakjes, netten en wat dies meer zij allemaal een plekje hebben. Ze dragen stuk voor stuk regenpakken. Geen overbodige luxe, want hoewel de zon inmiddels uitbundig schijnt, is het met 2 graden Celsius knap koud als je lang stil zit.

Kanaal bij Giethoorn

We lopen langs mooie boerderijen die allemaal iets bij lijken te verdienen in het toerisme met een B&B, een camperkampeerterrein en een cursus buitenkoken. Bij boerderij de Schouwenburg slaan we een onverhard pad in en lopen meerdere kilometers over de lange rechte weg. Op een hardloopster na komen we niemand tegen. Bij de Cornelisgracht gaan we De Wieden in. Over een klein smal pad met aan weerszijden een waterrijk gebied met riet lopen we naar Dwarsgracht.

De Wieden in

Dwarsgracht is geen onbekende plek voor ons. In november vorig jaar kanoden we hier nog. Nu lopen we over het smalle paadje door het pittoreske dorpje langs de riet gedekte boerderijen. Regelmatig gaan we bruggetjes over. Op de plek waar we in november de kano’s te water lieten drinken we nu onze meegebrachte koffie, heerlijk in het zonnetje.

Dwarsgracht

Na Dwarsgracht voert de route ons naar Jonen, een klein dorpje dat niet per auto bereikbaar is. Het is aanmerkelijk drukker met wandelaars. Wij slaan echter als enigen het Joneger wandelpad in. Het onverharde pad van ruim anderhalve kilometer is knap modderig. Om niet al te natte voeten te krijgen manoeuvreren we ons langs de kanten van het pad en blijven regelmatig met onze rugzakken en wanten in stekelstruiken hangen. Een omgevallen boom verspert het pad compleet. Met enig kunst- en vliegwerk weten we ons er een weg overheen en onderdoor te banen.

Een boom over het Joneger wandelpad

Vlak voor Jonen staat een paaltjasker, een kleine watermolen die water op- of wegpompt. De molens zijn specifiek te vinden in Noord-west Overijssel. In Jonen komen we uit bij het beroemde ‘pontje van Jonen’. Gezien de vele wandelaars waren we bang voor rijen, maar blijkbaar keert men bij het pontje weer om naar Dwarsgracht. We zijn de enige die naar de overkant gaan. We stappen op het zelfbedieningspontje en trekken onszelf over, over de Walengracht. Vanaf het voorjaar ligt hier een betaalde pont met schipper.

Een paaltjasker vlak voor Jonen
Het pontje van Jonen

Aan de overkant staan de auto’s van de bewoners van Jonen geparkeerd, ieder op zijn eigen parkeerplek. Over een lange rechte asfaltweg lopen we een heel ander landschap in. Overal waar we kijken zijn weilanden, ganzen bevolken het gras en vliegen regelmatig luid gakkend op. De eerste paar kilometer komen we niemand tegen. In de verte zien we Blokzijl liggen. Het leuke plaatsje laten we ditmaal rechts liggen.

Na Jonen zijn er lange rechte stille wegen

Op een parkeerplaatsje met betonnen platen zetten we onze fietsstoeltjes in elkaar en genieten in het zonnetje van onze lunch. Het uitzicht van riet, weilanden, water en blauwe lucht is kenmerkend voor deze etappe.

Lunch with a view

Via Leeuwte komen we in Moespot. Al in de 17e eeuw was hier een herberg te vinden die de nodige klandizie had. Het lag aan de Zuiderzeedijk tussen Vollenhove en Blokzijl, die de enige landverbinding vormde richting het noorden. Tussen 1913 en 1934 was hier zelfs een halte van de stoomtram Blokzijl – Zwolle. Ook nu nog is er een café te vinden.

Wij lopen door naar Vollenhove. Door de oude straatjes komen we bij de imposante kerk van de Hervormde Gemeente Vollenhove die aan de haven ligt. Hier liep ik in het najaar van 2019 ook toen ik het Christoffelpad wandelde. Er stond vandaag gelukkig een stuk minder wind dan toen! Bij de haven staat ook onze auto. We hebben er 16 kilometer op zitten. Ons rest nog een ritje naar Giethoorn om de fietsen op te halen. De volgende keer lopen we Flevoland in en staat het Waterloopbos op het menu. Ik ben benieuwd!

Kerk in Vollenhove

Benieuwd naar de andere etappes van het Pionierspad? Kijk dan hier.