Beklimming van drie Markelose bergen

Start: Centrum Markelo
Eind: Centrum Markelo

Uitzicht vanaf de Markelose berg

De auto geeft 2,5 graad Celsius aan als we wegrijden. Om ons heen is het grijs en mistig. Het lijkt wel winter. En dat is het bijna ook. Moeilijk te bevatten dat we anderhalve week geleden nog in een stralend zonnetje in onze kano’s over het water gleden en de truien uit konden. Het weerbericht gisteravond voorspelde zonnig weer in het zuidelijke gedeelte van het land en mist in het noorden. Waar de grens zou komen te liggen was nog niet te zeggen. Wij hopen sterk op de lijn Enschede, Apeldoorn, Leiden. Dan gaan we een zonnige wandeling tegemoet.

Als we in Markelo aankomen is het nog even grijs, mistig en koud als toen we vertrokken. We zijn duidelijk niet zuidelijk genoeg. Met de hoop op toch een gedeelte van de wandeling in de zon vertrekken we van de parkeerplaats bij de Plus. Het kleine dorp is al helemaal in kerstsferen wat het een gemoedelijke uitstraling geeft. We lopen langs de tourist info die in een authentieke boerderij is gevestigd. De grote witte doos van de diervoedingfabriek die erbovenuit torent doet iets af aan de gemoedelijkheid.

Tourist info Markelo

Aan de rand van Markelo spotten we een eekhoornoversteekpaal. Hoeveel eekhoorns zouden hier nu gebruik van maken? Over kleine paadjes lopen we de plaats uit en begeven ons naar de eerste berg van de route, De Hulpe. Hier treffen we ook de eerste mountainbikers van vandaag die hetzelfde pad omhoog nemen. Er zullen vele ontmoetingen volgen. Het kille weer lijkt wandelaars af te schrikken in dit gebied, maar dat geldt zeker niet voor de MTB-ers.

Oversteekpaal voor eekhoorns

Bovenop de berg volgen we als wandelaars gelukkig ons eigen pad en hoeven niet meer voortdurend achterom te kijken, klaar om weg te springen voor een mountainbiker. We komen op Landgoed Weldam waar een ware kaalslag aan de gang lijkt. Een bordje legt het uit. De fijnsparren blijken aangetast door de letterzetter. Een mooie naam voor een schadelijk insect. De aangetaste en dode bomen worden weggehaald om later weer opnieuw te worden aangeplant. Met het mistige weer krijg je hier een unheimisch gevoel. Hoewel het figuur dat overduidelijk ‘manspreading’ bezig is, er een luchtig tintje aan geeft.

Manspreading te midden van de kaalslag op Landgoed Weldam

Aan de rand van het deels gekapte bos besluiten we een kop koffie te nemen. Terwijl we opwarmen, hebben we uitzicht over de in mist gehulde velden. Aan de einder doemen kale bomen op. Het voordeel van mist is dat het altijd mooie plaatjes oplevert.

Verder lopend zien we de uitkomst van een gevecht tussen een boom en een ‘opengesteld’-bordje. Het bordje is duidelijk aan de verliezende hand en is bijna verzwolgen door de boom. Hoe lang zal dit gevecht al aan de gang zijn?

Een gevecht

Over akker- en landwegen komen we langs diverse gewassen. Onze gewaskennis schiet hier tekort, maar het lijkt het nog goed te doen, ondanks de temperaturen. We komen door het buurtschap Stokkum dat een beschermd dorpsgezicht heeft. Voor diverse boerderijen staan informatiebordjes. Zo lezen we dat één van de boerderijen in de 19e eeuw afgebrand is doordat het braden van het spek wat uit de hand liep. En dan is een rieten kap niet zo brandveilig.

Stokkum

Over diverse onverharde wegen, uiteraard met mountainbikers, komen we uit bij de Schipbeek. Een oude bekende, dit riviertje kwamen we tijdens het Salland Pad bij Bathmen ook tegen. We lopen er een stuk langs en maken ons dan op voor onze tweede berg van vandaag, de Kattenberg.

De Schipbeek

Op de Kattenberg komen we een onderduikershol tegen dat helemaal gerestaureerd is. In de Tweede Wereldoorlog hebben hier meerdere families gezeten. Dit is onderdeel van de wandelroute Kerkepaden Tichelroutes Markelo. Deze wandeling van 23 km rondom Markelo voert langs de cultuurhistorie van dit gebied zoals de leemverwerkende industrie, Markelo als bedevaartsoord en het gebied in de Tweede Wereldoorlog. De blauwe pijltjes met de letters KnTs, die we al eerder waren tegengekomen, markeren de route.

Onderduikershol

Op naar de derde en laatste berg van vandaag, de Markelose berg. Na een paar mooie uitzichten die we zeker nog met zon willen zien, komen we langs het indrukwekkende Overijssels verzetsmonument. Ieder jaar herdenkt Overijssel hier degenen die sneuvelden in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. We zien drie zuilen met drie figuren. De zuilen zijn de bladzijden van een boek met de namen van de omgekomen verzetsstrijders. De drie figuren symboliseren het gewapend verzet, het ongewapend verzet en de vrouw in het verzet.

Overijssels verzetsmonument

Ook staat er een gedicht op een van de zuilen van Victor E. van Vriesland, die ook het bankgedicht bij het Muiderpoortstation Amsterdam schreef (lees hier mijn blogpost over dit gedicht). Beide gedichten hebben de oorlog als onderwerp. Indrukwekkend en verrassend om deze herinneringen aan de oorlog langs deze wandeling terug te vinden. Dat hadden we van tevoren niet verwacht.

Gedicht Victor E. van Vriesland

Vlak voor Markelo komen we nog een wijngaardje tegen met de Boskoops Glorie druif. Zou hier nu wijn van gemaakt worden? Na een afdaling over de Bergweg staan we weer in het centrum van Markelo. De horeca is door de coronamaatregelen niet open, maar gelukkig heeft een bakkerij cappuccino-to-go. Op een bankje aan de voeten van een bronzen man en zijn paard warmen we onze handen aan de koffie en eten er een lekkere muffin bij. Een warm koffietentje was bij dit weer wel erg fijn geweest, maar dit is een goed alternatief. We besluiten bij zonnig weer nog een keer terug te komen in dit gebied. Als het bij mist al zo prachtig is …

Druiven bij Markelo

Benieuwd naar de andere Groene Wissels die ik heb gelopen? Je vindt ze hier.