Ierland | Een Ierse B&B in Connemara

In juni 2018 doorkruisen wij de zuidelijke helft van Ierland. We zijn met onze eigen auto en tent en kamperen op kleine campings. Af en toe slapen we in een Bed & Breakfast. Met de auto en te voet genieten we van de schoonheid van het groene eiland. De komende tijd lees je hier een greep uit onze belevenissen.

Spiddal ligt in de streek Connemara aan de Ierse westkust

De luchten zijn grijs, de drizzling rain en bijbehorende mist geven het landschap een merkwaardige sfeer. Prachtig, mysterieus en echt Iers. Althans, Iers zoals ik me Ierland voorstelde, totdat ik een paar dagen geleden voet aan land zette van dit groene eiland. Dat er een hittegolf aankomt met on-Iers weer, weten we dan nog niet.

Drizzling rain en mist: echt Iers weer

Met weersvoorspellingen die de komende dagen niet veel beter worden, besluiten we om die nacht een Ierse Bed & Breakfast uit te proberen. We reserveren een kamer in een B&B met de klinkende naam An Caladh Gearr Thatch Cottage. De witte cottage met rieten dak ligt net buiten Spiddal, 25 km van Galway in de Connemara-regio en dus midden in Gaeltacht gebied. Eén van de paar regio’s in Ierland waar de voertaal nog Gaelic is. De Wild Atlantic Way, de 2500 km lange autoroute die langs de hele Ierse westkust loopt, gaat ook hier langs. Onderweg komen we regelmatig de bruine borden tegen met de witte zigzagstreep op een blauwe achtergrond.

De Wild Atlantic Way in Connemara

Die morgen zijn we vertrokken uit het groene Wicklow Mountains-gebied in het oosten van Ierland. Hier aan de westkust is de omgeving compleet anders. Vlak land strekt zich voor ons uit met hier en daar een heuveltje. En uiteraard de talrijke muurtjes. Grotere en kleinere stenen vormen op elkaar gestapeld afscheidingen van de stukken land. Tot nu toe zagen we voornamelijk heggetjes. Af en toe opduikende witte en gele huisjes maken het beeld af en vormen een mooi kleurcontrast met het groen-grijze landschap.

Het landschap in Connemara

Als ’s avonds de zon doorbreekt, rijden we langs de kust naar de havenplaats Rossaveal, waar de boot naar de Aran Islands vertrekt. Wat een leegte, wat een schoonheid. Zo compleet anders dan we tot nu toe gezien hebben. Hier komen we nog een keer terug, besluiten we als we een paar uur later weer richting ons overnachtingsadres rijden.

Muurtjes, waar je ook kijkt

Als we de voordeur opendoen, stappen we gelijk de gezamenlijke woonkamer in. De open haard brandt, geriefelijke fauteuils staan er in een halve cirkel omheen. De naastgelegen ontbijtkamer heeft één grote tafel waar de gasten gezamenlijk een Iers ontbijt kunnen gebruiken. De muren en kasten zijn, net als in de woonkamer, bedekt met talloze beeldjes, schilderijtjes en wat dies meer zij.

De volgende ochtend blijken alle drie de kamers van de B&B verhuurd te zijn en we ontbijten samen met een Duits en een Amerikaans stel, alle vier vijftigers. Het Duitse stel is op de fiets en vindt het knap dat we met de auto links rijden. Op de fiets vinden ze het al een hele toer. Ze vertellen enthousiaste verhalen over hun afgelopen fietsdagen, waardoor het bij ons als vakantiefietsers natuurlijk ook gaat kriebelen.

Het Amerikaanse stel had een bruiloft in Ierland van een familielid. Veel Ieren zijn tussen 1845 en 1850 naar de Verenigde Staten vertrokken tijdens de great famine. In die periode mislukten de aardappeloogsten en stierven vele mensen door honger en ziekte. Maar ook daarna zijn ze en masse de oceaan overgestoken, op zoek naar een beter leven. De Amerikaanse vrouw heeft nog goed contact met haar Ierse familie en komt over wanneer ze kan. Links rijden laat zij over aan haar man, veel te gevaarlijk op al die kleine weggetjes. Haar man haalt zijn schouders op. “No problem”, zegt hij met een diepe, kalme stem en weidt vervolgens uit over de bijzonder geologie van The Burren, het gebied waar wij die dag heen willen.

Ik heb het Ierse ontbijt met spek, worstjes, scrambled eggs, black pudding en baked tomatoes aan me voorbij laten gaan. Scones, een bakje yoghurt en een pot sterke thee voldeden prima. Mijn tafelgenoten die ochtend lieten het zich echter goed smaken. De vriendelijke gastvrouw zorgde ervoor dat we niet zonder eten kwamen te zitten en als we gewild hadden, hadden we genoeg voedsel voor de rest van de dag naar binnen kunnen werken, daar in die leuke authentieke cottage aan de Ierse westkust.

An Caladh Gearr Thatch Cottage net buiten Spiddal

Veel verhalen rijker en met een goed gevulde maag stappen we in de auto. Op weg naar andere onbekende Ierse streken. De drizzle rain valt nog steeds. Arme vakantiefietsers, denken we. En even zijn we blij dat we dit jaar voor een ander soort vakantie hebben gekozen.