Dezelfde kleur

In het keukentje op onze afdeling bereiden twee schilders het verven van één van de muren voor. Ze hebben een stucloper op de grond gelegd en plakken nu de tegels af. Er is nog wat ruimte over voor het koffieautomaat en ik vraag aan de dichtstbijzijnde schilder of het een probleem is als ik tussendoor even koffie pak. “Nee hoor”, zegt hij vrolijk, “als je erbij kan…”

Ik wring me tussen schilder en koffieautomaat en pak twee kopjes. “Welke kleur wordt het?” vraag ik de schilders. “Dezelfde kleur als nu” is het antwoord, iets minder vrolijk. Een muur precies dezelfde kleur schilderen, waardoor je het verschil eigenlijk niet ziet, zit natuurlijk weinig uitdaging in.

“En als jullie zelf mochten kiezen, welke kleur zou het dan worden?” vraag ik de mannen terwijl ik een cappuccino tap voor mijn collega en mij. Er verschijnt een brede grijns op het gezicht van de voorste schilder. “Oranje” is zijn besliste antwoord.

Ik kijk hem verrast aan en zijn grijns wordt nog wat breder. Zijn collega kijkt op van zijn werk en vraagt zich hardop af of dat nu wel zo verstandig is. Gezien de slechte resultaten van ons elftal de laatste tijd. De grijnzende man denkt even na, kijkt iets minder enthousiast en geeft dan zijn collega gelijk. Onze jongens hebben eigenlijk niet zo’n eerbetoon verdiend.

De cappuccino is klaar en ik wens de schilders nog een fijne werkdag. “Jij ook” zeggen ze beide. De grijnzende schilder gaat verder met het afplakken van de tegels, terwijl de teleurgestelde oranjefan de pot roze verf openmaakt. Het is inderdaad precies dezelfde kleur als de muur.

4 gedachtes over “Dezelfde kleur

Geef een reactie

