Warmetruiendag

Warmetruiendag

Afgelopen vrijdag was het warmetruiendag. In het kader van energiebesparing gaat dan op veel plaatsen in het land de verwarming een standje lager. Ook mijn werkgever deed mee en al een aantal weken van tevoren werd aangekondigd dat die dag de verwarming een graad lager zou staan dan normaal. Dit riep veel reacties op.

Nu is de temperatuur in grotere gebouwen over het algemeen een bron van ergernis en discussie. De beheersing blijkt lastig. In de zomer is het zo koud dat je ondanks de 30 graden buiten wel een vest voor binnen mee moet nemen. In de winter moeten die vesten juist – ondanks de lage temperaturen buiten – weer uit. Een graadje lager leek mij daarom helemaal geen probleem.

Mijn collega’s dachten daar anders over en deze vrijdag was het gebouw welhaast verlaten. Men was massaal thuis gaan werken, waar de verwarming net als altijd op een behaaglijke 20 graden stond. Met een nespresso binnen handbereik prezen zij zich gelukkig dat zij de dag niet in de vrieskou op kantoor hoefden door te brengen.

Ondertussen op kantoor was de temperatuur aangenaam. Ik had mijn warme trui aan (want hey, op warmetruiendag draag je een warme trui) en een extra sjaal in mijn tas. Maar nodig was het niet. Die graad lager beviel uitstekend. Mijn weinige – eveneens in warme truien gehulde – collega’s konden dit alleen maar beamen.

Doe mij vaker zo’n dag! En niet alleen in de winter. In die koude kantoorzomers kun je ook energie besparen. Ik pleit daarom naast warmetruiendagen in de winter, voor kortemouwendagen in de zomer. In ieder geval in de grotere kantoorpanden.

En misschien kunnen we Nespresso vragen voor de sponsoring? Het was nu wel erg rustig op kantoor.

10 gedachtes over “Warmetruiendag

  1. Bij ons op kantoor hebben we er niet aan gedaan maar hebben we wel hetzelfde probleem. Zelfs in de winter stonden de ramen bij ons open omdat het veel te warm was terwijl op andere dagen je zo wat met bevroren vingers zat. Echt niet normaal dat ze zo’n systeem niet goed kunnen afstellen.

Geef een reactie

