Rekenen op de trein

Rekenen op de trein

Het is vrijdag, vroeg in de ochtend en voor mij de laatste werkdag van de week. Ik heb net de afstand tussen huis en station per fiets overbrugd en sjok nu verkleumd de trappen op naar mijn perron. Mijn trein staat er al. De ene helft is opvallend geel, terwijl de andere helft overdekt is met een zwarte laag vuil. Ik begin me net af te vragen hoe wasstraten voor treinen eigenlijk werken, als ik het zie staan.

Op de zijkant van de eersteklas coupé – daar waar de wasstraat de trein niet heeft bereikt – heeft iemand iets geschreven. Niks geen flauwe ‘ik ben vies’ – teksten, maar een rekensom zoals je ze vroeger op school leerde.  De getallen staan netjes onder elkaar en de uitkomst is een cijfer met een getal achter de komma.

Als ik nog eens goed kijk, vraag ik me toch af wat hier uitgerekend is. De optelling klopt niet, maar het is ook geen aftreksom. Misschien een vermenigvuldiging? De twee cijfers rechts vermenigvuldigen, de twee cijfers links … ik herinner me een rekenles op de basisschool lang geleden.

Als ik ’s avonds weer in de trein terug naar huis zit, komt het me steeds vreemder voor. Wie gebruikt er nu een trein om iets uit te rekenen? Toegegeven, als je geen papier bij de hand hebt, komt zo’n vieze trein goed van pas. Maar veruit de meeste mensen op de perrons hebben een telefoon binnen handbereik (lees: in hun hand). Hier zit standaard een rekenmachine op. In mijn jarenlange treinende bestaan ben ik nog niet eerder op de trein schrijvende – laat staan rekenende – mensen tegengekomen.

Misschien was het wel het treinpersoneel dat de treinen naar het rangeerterrein brengt. Twee mannen in felgele jassen stappen tegelijkertijd uit hun trein en krijgen een discussie over het gemiddelde aantal treinstellen dat ze per dag op een rangeerterrein neerzetten. Wellicht dat er meerdere collega’s bij komen staan, nieuwsgierig naar de getallen die er uit komen. Daar kunnen ze op de eerstvolgende verjaardag leuk mee pronken. “Laat maar zien Piet, wat daar uitkomt! Nee, op dat kleine papiertje zien we het natuurlijk niet.”

Of het waren een paar studenten die ’s avonds laat, redelijk dronken, de laatste trein nemen. In luide bewoordingen bespreken ze het aantal biertjes dat ze de afgelopen uren met z’n drieën achterover hebben geslagen. Competitief als ze zijn, bieden ze tegen elkaar op. De meest heldere van het drietal kan zijn telefoon weer eens niet vinden en gebruikt het eerste wat voor handen is om de hoeveelheid goudgele rakkers uit te rekenen. “Dat kan beter!” concluderen ze als ze de schamele 33,6 stuks zien.

Of misschien was het iets totaal anders, een zaak van leven op dood. Ik zal het wel nooit weten. De som blijft staan totdat de trein weer in de wasstraat schuift en de getallen met water en zeep in het afvoerputje verdwijnen. Als herinnering rest slechts een hele zwarte vinger.

In januari 2017 ging ik de uitdaging aan om elke maand een foto te plaatsen met het verhaal erachter. Het onderwerp van de foto kan van alles zijn. Het is maar net wat ik tegenkom in mijn dagelijkse leven. De foto’s met verhaal tot nu toe kun je hier terugvinden. Lijkt het je ook leuk om je foto’s een verhaal mee te geven? Voel je vrij om mee te doen met deze uitdaging. Ik ben heel benieuwd naar jouw gekke, mooie, grappige, abstracte, inspirerende of bijzondere foto (#EMEF).

16 gedachtes over “Rekenen op de trein

  1. Ergens op mijn site verraad ik dat ik vlak na de overwinning van Reinier Paping ben geboren. Misschien kan je eerdaags eens op een trein uitrekenen hoe oud ik op 12 februari wordt. (Wel een foto maken a.u.b.) Die generatie heeft nog leren rekenen, zoals de persoon op de trein heeft gedaan:

    2,8
    12
    —-x
    ~56 (1)
    28~
    —+
    33,6

    Oftewel:
    2 x 8 = 16 ; 1 bewaren
    2 x 2 = 4 + de bewaarde 1 = 5
    1 opschuiven
    1 x 8 = 8
    1 x 2 = 2
    Nu het moeilijke deel:
    6 + 0 = 6
    5 + 8 = 3 ; 1 bewaren
    0 + 2 = 2 + de bewaarde 1 = 3
    Dat maakt 336
    De komma van 2,8 plaatsen:
    33,6

    😉

    1. Haha, als ik een helder moment heb de volgende keer dat ik een vieze trein tegenkom … Bedankt voor de duidelijke uitleg.

      Maar deze al wat oudere rekenmethode zou dus pleiten voor de treinrangeerder van middelbare leeftijd (Piet) of de grootouders met hun bengeltjes (zie reactie hierboven).

    1. Bedoel je dat je geen foto zag bij het artikel? Want ik heb net als mijn medereizigers altijd mijn telefoon paraat, handig voor dit soort momentjes 😊. Misschien dat in een andere browser de foto wel zichtbaar is?

Geef een reactie

