Markante boom

Markante boom op Terschelling

In de Verenigde Staten is een van de hoogste bomen ter wereld omgevallen. Deze mammoetboom of reuzensequoia was beroemd vanwege de tunnel die er in 1880 in gemaakt was. Iedereen heeft wel eens een foto gezien van toeristen die zich lieten fotograferen onder deze 30 meter hoge en 8 meter brede boom. Naar schatting is de boom 2000 jaar oud. Hij heeft in zijn leven veel meegemaakt. Een storm heeft nu een einde gemaakt aan zijn roemrijke carrière.

Juist aan deze boom moest ik denken toen ik het kale boompje zag staan met takken die alle kanten op kronkelden. In lengte niet vergelijkbaar, in leeftijd ook niet. In tegenstelling tot de sequoia die omringd is door soortgenoten in een ‘Big Trees State Park’, staat deze boom eenzaam in de duinen van Terschelling. Blootgesteld aan weer en wind vormt hij een markant punt in het landschap, net als zijn verre overzeese neef. Ik zal niet de eerste zijn die hem op de gevoelige plaat vastlegt.

De kleuren van het duingras en de donkere lucht geven het geheel een geheimzinnige sfeer, magisch-realistisch haast. Als ik de foto later terugkijk doet het me denken aan een van de schilderijen van Carel Willink. In gedachten voeg ik er de koude wind aan toe van afgelopen weekend en zo nu en dan een sneeuwbui. Wandelaars of fietsers zijn in geen velden of wegen te bekennen.

Dan komt er een jongetje het beeld in rijden. Met zijn step heeft hij afgelopen uur alle plassen die we onderweg tegenkwamen, doorkruist. In het duinvennetje naast de boom ziet hij een aantrekkelijke uitdaging. Hij rijdt zijn voorwiel het water in, maar twijfelt dan. Het vennetje is toch iets dieper dan hij verwachtte. Hij doet een paar stappen naar links en een paar naar rechts, maar draait zich dan om. Met zichtbare teleurstelling op zijn gezicht roept hij “wacht!” en stept dan achter ons aan.

De boom heeft hij niet gezien of was in ieder geval geen partij voor het vennetje. De boom berust erin, zijn tijd komt wel weer. In de zomer, als het eiland overspoeld wordt door gezinnen met kinderen. De vorm en plaatsing van de takken maken hem tot een uitstekende klimboom. Kale plekken in de schors herinneren aan menig kindervoetje dat zich omhoog heeft gewerkt.

Wie niet groot is …

In januari 2017 ging ik de uitdaging aan om elke maand een foto te plaatsen met het verhaal erachter. Het onderwerp van de foto kan van alles zijn. Het is maar net wat ik tegenkom in mijn dagelijkse leven. De foto’s met verhaal tot nu toe kun je hier terugvinden. Lijkt het je ook leuk om je foto’s een verhaal mee te geven? Voel je vrij om mee te doen met deze uitdaging. Ik ben heel benieuwd naar jouw gekke, mooie, grappige, abstracte, inspirerende of bijzondere foto (#EMEF).

8 gedachtes over “Markante boom

  1. Eke

    Hé dat jongetje ken ik! Mooi verhaal weer, knap hoe je zo’n momentje uit die gezellige wandeling kunt halen. De jongens zullen zich alleen nog de heerlijke warme chocolademelk herinneren:-)

Geef een reactie

