2016: het jaar in boeken

En toen was het al weer 31 december. Het jaar is voorbij gevlogen, ook op boekengebied. Door mijn vele reisuren in treinen en bussen heb ik in 2016 meer boeken dan ooit gelezen. Tijd voor een terugblik.

In totaal las ik dit jaar 140 boeken, waarmee ik mijn Goodreads challenge van 110 boeken ruim overschreden heb. In tegenstelling tot andere jaren ontlopen het aantal mannelijke en vrouwelijke schrijvers elkaar nauwelijks. Het voornemen om meer boeken van vrouwelijke auteurs te lezen is hiermee gehaald.

Een ander voornemen was om minimaal 10 Man Booker Prize genomineerden te lezen. Op de site van de Man Booker Prize kun je in de archieven de genomineerden terugvinden. Begin dit jaar heb ik een hele rij toegevoegd aan mijn NTL-lijstje. Het heeft gewerkt, in december las ik Februari (2010) van Lisa Moore als tiende Man Booker Prize genomineerde van dit jaar.

Februari Lisa Moore
Tussen die Man Booker Prize-boeken zaten, net als voorgaande jaren, een paar pareltjes. Het groene pad (2015) van Anne Enright maakte indruk. Een roman over een Ierse familie, waarin de moeder worstelt met haar greep op het moederschap en haar (inmiddels) volwassen kinderen. Een boek dat er echt uitsprong is History of the Rain (2014) van Niall Williams. Wederom gesitueerd in het regenachtige Ierland vertelt Ruth Swain, bedlegerig, het verhaal van haar familie. Op Goodreads  schreef ik het volgende:

“Wat een indrukwekkend boek! Neem je tijd, laat de zinnen op je inwerken, ga op in die eeuwige regen en beleef Ierland door de ogen van Ruth. Het is een boek over schrijven, dichten, boeken, verlies en familie. Geschreven met veel humor in prachtige zinnen. Lees dit boek en als het even kan in het Engels.”

 

History of the Rain Niall Williams

De kathedraal van de zee (2006) van Ildefonso Falcones was met 656 bladzijden het dikste boek dat ik las dit jaar. Een boek dat al jaren op mijn NTL-lijstje (en eigenlijk ook al lang op mijn e-reader) stond, na een tip van een collega. Hoewel het een interessant onderwerp behandelt – de bouw van een kathedraal in het 14e-eeuwse Barcelona – werd ik niet echt gegrepen door het verhaal.

Al met al las ik nog 9 andere oorspronkelijk in het Spaans geschreven boeken. Daarnaast natuurlijk ook Nederlandse (52x), Engelse (43x), Duitse (9x), Franse (7x), Italiaanse (5x), Zweedse (4x), Noorse (3x), Japanse (2x), Koreaanse (1x), Afrikaanse (1x), Deense (1x), Turkse (1x) en Finse (1x) boeken. 9 hiervan waren genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. Ik las 17 debuten, 11 verhalenbundels, 4 columnbundels (waaronder het humoristische De groene overmacht (2004) van Maarten ’t Hart over moestuinieren en nog veel meer), 5 dystopieën, en 2 reisverhalen.

De groene overmacht Maarten 't Hart
Verder veel verhalenbundels dit jaar. Een genre dat lijkt te winnen aan populariteit. Uitgeverij Podium heeft zelfs een hele reeks gewijd aan het korte verhaal. Dit jaar verscheen het 15e deel. Van de bundels die ik dit jaar las beleef ik goede herinneringen aan Het astronomische logboek voor zomermisdaden (2006) van Karen Russell. Een aanrader voor iedereen die van surreële verhalen houdt. Ze zijn af en toe zo origineel dat je bijna gaat geloven in het bestaan van het vertelde.

Het oudste boek dat ik las, is En de akker is de wereld (1947) van Dola de Jong over Europeanen die vlak voor de Tweede Wereldoorlog vanuit Europa naar Marokko vluchten. Het 70 jaar oude boek behandelt hiermee een heel actueel thema. Dit is een herontdekte titel en opnieuw uitgegeven. Een trend in de boekenwereld. Denk alleen al aan de werken van John Williams. Schwob.nl maakt zich hard voor dit soort “belangrijke boeken die we niet kennen, waar we niets over horen of lezen, die niet verkrijgbaar zijn in het Nederlands.” Ik haal veel titels van deze website voor vergeten of onontdekte boeken.

En de akker is de wereld Dola de Jong
En wat was nu het beste boek dat ik gelezen heb dit jaar? Zonder twijfel is dat On the beach (1957) van Nevil Shute. Een klassieker over de wereld na een nucleaire oorlog. Het leven op heel het noordelijk halfrond is door radioactieve straling verdwenen en de straling drijft langzaam maar zeker naar het zuidelijk halfrond. In Australië kan men niks anders doen dan afwachten. Iedereen beleeft het naderende einde op zijn eigen manier. Wat zou jij doen als je wist dat de wereld zoals je die kent over een paar maanden op zou houden te bestaan? De beschrijving van dit wachten in mooie zinnen, rustig en kabbelend, is indrukwekkend. Het boek blijft je bij en zet je aan tot nadenken.

On the beach - Nevil Shute
2016 was een mooi boekenjaar. Op naar het volgende. Wederom met een Goodreads challenge. Ik leg de lat in 2017 wat hoger dan dit jaar: 130 boeken, waarvan wederom 10 Man Booker Prize genomineerden. Dat is me goed bevallen dit jaar.

Ik wens jullie een inspirerend en verrassend boekenjaar toe!

19 gedachtes over “2016: het jaar in boeken

  1. Stien den Braber

    O wow, mijn voornemen was 1 boek per week. En dat is me gelukt, met wel een paar dunne boekjes erbij. Dit soort aantallen haal ik dus echt nooit. Maar ik ga weer uit van #boekperweek. Een mooi leesjaar gewenst.

  2. History of the Rain klinkt erg interessant. Ik ben nu momenteel al (een tijdje) bezig aan een 800-pagina’s tellende biografie. En ik ben pas op 35 procent of zo, volgens Goodreads…! :p

Geef een reactie

