Pelgrimspad

Robert Macfarlane schijft in zijn boek De oude wegen (2012) het volgende:

“Het pact tussen lopen en schrijven is bijna zo oud als de literatuur zelf – een wandeling is maar één stap verwijderd van een verhaal, en elk pad vertelt.”

Ik kan me hier helemaal in vinden.

Afgelopen jaren liep ik meerdere wandelingen die inspireerden tot verhalen, tot blogposts. Je kunt ze hier terugvinden. Van tevoren zoek je een route uit, of niet. Je trekt je wandelschoenen aan en begint gewoon. Onderweg stuit je altijd op onverwachte, onvoorziene zaken. Het pad houdt op, de aanwijzingen blijken niet te kloppen, je komt bekende of onbekende mensen tegen waarmee je leuke gesprekken hebt. En soms leidt dat zelfs tot een kopje koffie in een 18e-eeuwse boerderij.

De routes die ik tot nu toe liep, stonden meestal op zichzelf. Een rondje, een weg van A naar B. Groene Wissels, Trage Tochten en NS-wandelingen passeerden de revue. Steeds vaker echter las ik de verhalen van wandelaars die ervoor kozen om een lange afstandsroute van begin tot einde te lopen. Het Pieterpad is een van de bekendste en langste (althans voor Nederlandse begrippen) voorbeelden.

Dat wil ik ook, bedacht ik me. Een route van begin tot einde volbrengen, dat moet goed voelen. Niet in één keer, maar in etappes, gedurende een jaar. Je begint daar waar je de vorige keer gestopt was. Je doorkruist verschillende gebieden, volgt markeringen, ontmoet wandelaars die wellicht dezelfde route volgen.

Pelgrimspad Jacobspad Uithuizen Hasselt

Maar welke route moet ik kiezen? Tijdens de Groene Wissel wandeling bij Rolde die we in februari dit jaar liepen, kwamen we onderweg markeringen tegen van een pelgrimspad. De schelp prominent in beeld. Niet iets dat we verwachtten in Drenthe. Thuisgekomen raadpleegde ik Google en bleek het om een van de aanlooproutes te gaan van de eeuwenoude route naar Santiago de Compostela.

Het Jacobspad is een pelgrimspad dat in 208 kilometer van het Groningse Uithuizen naar Hasselt in Overijssel loopt. Het is nog niet zo oud, het bestaat sinds 2008. Het pad slingert over mooie paden langs een aantal eeuwenoude kerken. Onderweg is het mogelijk om enkele stempels te halen, zoals het een echt pelgrimspad betaamt.

Het maakte me enthousiast. Als er ergens verhalen te vinden zijn, is het hier. De beslissing was snel gemaakt. In 2017 loop ik het Jacobspad. Mijn verhalen kun je hier teruglezen.

14 gedachtes over “Pelgrimspad

  1. jannietr

    Wat een leuk idee. Ik zal je bevindingen graag lezen. Wij liepen in het verleden wel een aantal streekpaden van LAW, meestal tijdens vakanties. Geeft idd een goed gevoel iets helemaal af te kunnen maken. Ik wens je veel plezier!

    1. Dat is vast ook mooi. Een paar jaar geleden heb ik een stuk langs de Linge gefietst bij hoogzomer. Mooie omgeving hoor. Als oplossing voor het OV-probleem lees ik op verschillende blogs de twee-auto’s oplossing (1 aan het begin en 1 aan het einde van de etappe). Voordeel is ook dat je die etappes niet alleen loopt (maar met iemand die iig een auto heeft).

      Ik ga je blogpost lezen over de laatste wildernis. Ik zag inderdaad dat ‘De oude wegen’ de laatste was van een trilogie.

    1. Leuk verhaal, ik krijg er helemaal zin in! Dat ga ik zeker nog eens teruglezen als de betreffende etappe op de planning staat. Er is nu een nieuwe uitgave van het routeboekje (van de week besteld) waar de aanduidingen en kilometers hopelijk beter in staan aangegeven. Daarnaast kwam ik ook een (gedeeltelijke) GPS-track van de route tegen. Volgende maand zullen we het zien :-).

  2. Pingback: 2016: het jaar van ‘Elke Maand Een Route’ – Door Suzanne

  3. Pingback: Jacobspad etappe 1: Uithuizen – Zeerijp – Door Suzanne

Geef een reactie

