De eerste Trage Tocht

Te voet/ Te fiets: Te voet
Route: Apeldoorn, Trage Tocht Paleis Het Loo
Afstand: 12 km
Start: Parkeerplaats Bosloo
Eind: Parkeerplaats Bosloo
Bijzonderheid: Een dagkaart voor het Paleispark kost EUR 2,00 p.p. en is te koop bij de automaat bij de parkeerplaats.

Strijklicht valt door de takken

De laatste keer dat wij in Apeldoorn wandelden, was het zomer en leek het herfst. Vandaag was het net andersom. In de reacties op de blogpost over de zomerse wandeling werd ons aangeraden om bij zon nog eens terug te komen. Een zomerse zondag in oktober leende zich daar uitstekend voor. We keerden terug naar Apeldoorn, ditmaal voor een Trage Tocht door de kroondomeinen.

De routebeschrijving tipt ons om op een gratis parkeerplaats te gaan staan, een kilometer verder dan de officiële parkeerplaats van Paleis Het Loo. We blijken niet de enige. Hardlopers, maar vooral veel wandelaars waren ons voor en met moeite vinden we een plekje. We stappen uit op een zonovergoten plek midden in het bos. Voor de vorm nemen we onze jas mee, het is tenslotte oktober, maar trekken deze na een paar kilometer al weer uit.

Het is even zoeken naar de route, maar een kruip-door-sluip-door paadje brengt ons op het pad. Het bos ligt er schitterend, welhaast sprookjesachtig bij. Strijklicht valt door de takken. Spinnenwebben, bezaaid met talloze dauwdruppeltjes, bezetten struiken, grassen en bomen. De bladeren van de verschillende soorten bomen en struiken beginnen al te kleuren en lichten op in het zonlicht. Her en der slingeren paadjes door het heuvellandschap.

Achterpark Apeldoorn

Het is de ideale boswandeldag. Genietend vervolgen we onze trage tocht. Ik had er nog niet eerder één gelopen, hoewel er inmiddels al 200 schijnen te bestaan. Tochten over zoveel mogelijk onverhard wandelpad dwars door boerenland en natuur. Ik had me er onbewust ook verlaten weggetjes bij voorgesteld. Niet realistisch op een dag als deze, besef ik al snel.

We lopen verder door het zogenaamde Achterpark, dat in de ijstijd zijn huidige vormen heeft gekregen en komen langs het oude aarden fort Frederik Hendrik. Koning Willem III heeft dit fort samen met nog twee andere forten in 1854 en 1855 aan laten leggen, mogelijk als werkverschaffing. Op de kaart in de routeomschrijving zie je goed de omtrek van dit fort.

Achterpark Apeldoorn

Een paar kilometer verder veranderen de weggetjes. We lopen door smalle holle paden, aan weerszijden bedekt met mos. In een bocht zien we een met een rieten dak overdekt bankje met uitzicht op wat een spreng blijkt te zijn, een paar meter in de diepte. Het bronwater wordt vanuit een druppelvormig bassin via hand gegraven smalle kanaaltjes naar vijvers en fonteinen in de paleistuin gevoerd. Tijdens onze wandeling komen we er nog veel meer tegen. Het water dat er doorheen stroomt is verbazingwekkend helder.

Via bruggetjes en nog meer sprookjesachtige paden lopen we het Paleispark in en komen we uiteindelijk bij de Veldvijvers aan. Het is een plaatje. Een strakblauwe lucht, bomen die al beginnen te kleuren, de witte paviljoenen en ook hier weer kristalhelder water. Bij een van de paviljoenen zien we dat het water ook druk bevolkt is. Grote karpers krioelen door elkaar.

Veldvijvers Paleispark Apeldoorn

Na de vijver rond te hebben gelopen, gaan we verder richting Forellenvijver. Door de karpers waren onze verwachtingen hoog gespannen, maar helaas. Geen forel gezien. Via de zijkant van Paleis het Loo komen we langs de stallen en het rijtuigenmuseum. We duiken het bos weer in en zien dan tussen de bomen een begraafplaats opdoemen. Het blijkt het dierenkerkhof van de Oranjes te zijn. Veel paarden hebben hier hun laatste rustplaats gevonden, maar ook honden en katten liggen onder de met mos bedekte graven. Het oudste graf stamt uit 1886 en is van Baby, de pony van de toen 6 jaar oude prinses Wilhelmina.

Dierenkerkhof Paleispark Apeldoorn

De parkeerplaats is nu niet ver meer. Via een van de weinig verharde wegen van deze wandeling lopen we een tijd lang langs een immens hertenkamp. De beesten hebben aan ruimte geen gebrek. Glooiend grasland strekt zich uit in de verte. Her en der bieden bomen schaduw voor de oktoberzon.

En die zon was er in overvloed vandaag. We hadden geen betere dag uit kunnen kiezen. Terugkeren naar een zonnig Apeldoorn was een goede zet.

16 gedachtes over “De eerste Trage Tocht

  1. jannietr

    Mooi daar hè. En laten wij nu toevallig alweer in de buurt zijn? Met de kleinkinderen in de buurt van Kootwijk. Nog iets te klein voor deze wandeling, maar dat komt vast nog eel een keer.

  2. Afgelopen zondag wandelde ik met mijn vrouw in het paleispark. Slechts de 7 km lange blauwe route aan de paleiskant, maar begonnen bij de tweede parkeerplaats.

    Onderweg kwamen we een man en een vrouw tegen, die ik groette. Geloof het of niet, maar in het voorbijgaan moest ik aan jou denken. Dat kwam enerzijds omdat ik je foto ooit ergens zag, maar anderzijds ook doordat ik aan je wandelavonturen dacht.
    Geen idee met wie je daar was, maar het is op z’n minst reuze toevallig dát je er echt ergens liep.

    1. Het zou zo maar kunnen dat we elkaar groetend tegen zijn gekomen. Ik was er met mijn man, dus dat klopt in ieder geval. Toevallig zeg! Mooie omgeving daar hoor, zeker met het weer van afgelopen zondag.

      1. De man was ruim een kop groter; ik zie ze (jullie?) nog zo lopen, op het paadje langs het (gras)veld. Het veld lag rechts voor ons, links voor de man en de vrouw.
        Dat zou grappig zijn als jullie dat echt waren.
        Wij komen graag in het park, ik loop er ook graag hard.

      2. Yep, de beschrijving klopt. Leuk je te ontmoeten en grappig dat ik het in de gaten had.
        Ik heb weinig (al ontdekte) talenten, maar kan goed gezichten onthouden. Als ik ergens met mensen ben, krijg ik vaak te horen dat ik overal bekenden tegen kom. Zo zie je maar weer. 🙂

      3. Ook leuk jou te ontmoeten (hoewel ik je om heel eerlijk te zijn niet voor de geest kan halen, we zijn zoveel wandelaars tegengekomen onderweg en ik heb jouw talent helaas niet)! Wellicht tot een volgende keer 😀.

  3. Pingback: 2016: het jaar van ‘Elke Maand Een Route’ – Door Suzanne

Geef een reactie

