Treinkaartjes van de Kruidvat

AH to go koffiebon

Half staand, half leunend op de ‘leunbalk’ die tegen het wachthokje aan is bevestigd, kijkt hij in de verte. Ik volg zijn blik. Een donker spoor. Geen koplampen die opdoemen in de duisternis. Dan heft hij zijn hoofd. Door de luidspreker wordt dezelfde boodschap omgeroepen die de afgelopen twee uur regelmatig over het perron schalde: “In verband met een defecte trein is er geen treinverkeer mogelijk. Op dit moment is het nog niet bekend hoelang dit gaat duren.”

Toen ik een paar uur daarvoor uit de bus stapte, zag ik gelijk dat er wat mis was. Het anders zo rustige stationsplein stond vol met auto’s. Jonge mensen die uit school kwamen, stapten in bij hun vader, hun moeder, de vader van een vriend, van een vriendin. De borden boven het perron meldden een vertraging van 30 minuten. Het valt mee, dat ik nog optimistisch, met een blik op de gereed staande trein.

Als ik echter mensen uit diezelfde trein zie stappen, begin ik te twijfelen. Twee rokende meisjes temperen mijn optimisme. Een defecte trein een paar kilometer verderop en twee niet werkende wissels aan beide zijden van het station, is hun korte samenvatting. Hun taxi is net van huis vertrokken en is binnen 10 minuten hier. “Succes”, roepen ze me over hun schouder toe als zij zich ook richting stationsplein begeven.

Een korte zoektocht op 9292 om de reis eventueel per bus te doen, brengt geen goed nieuws. Ik zou pas de volgende dag aankomen. Een overnachting bij een bushalte ergens in de middle of nowhere lijkt me niet heel aantrekkelijk en dus installeer ik me maar op de leunbalk op het perron en wacht de berichtgeving af.

Naast me staat een oude man diep weggedoken in zijn jas. Zijn tijdelijke gesprekspartner is net vertrokken naar zijn familie met een “Ik wacht het thuis wel af, daar is het een stuk warmer”. Hij kijkt naar mij, duidelijk op zoek naar iemand om zijn leed mee te delen. Stapje voor stapje schuift hij dichterbij, zijn handen op de leunbalk.

“Waar moet u naartoe?” vraagt hij. Ik noem de stad, op 40 treinminuten van hier. Hij blijkt een stuk verder te moeten dan ik. “Utrecht”, zegt hij trots, “een mooie stad”. Ik beaam het, ken de stad, heb er jaren gewerkt. Als ik vraag hoe hij op dit station terechtgekomen is, volgt een warrig verhaal. Ik maak eruit op dat hij vanochtend vroeg vertrokken is naar Nijmegen en via Arnhem en nog een paar plaatsen waar hij de namen van vergeten is, hier uit gekomen is.

“Ik ben hier geboren, moet u weten, 87 jaar geleden”. In zijn blik, zie ik dat er heel wat is veranderd sindsdien. “Maar de taal ben ik niet verleerd”, zegt hij in het Fries, “het is alleen wat roestig geworden”. Hij blijkt al decennia in het midden van het land te wonen. Met treinkaartjes van de Kruidvat reist hij het hele land door. Of hij de steden ook daadwerkelijk bezoekt, kan ik uit zijn verhaal niet opmaken. Door de constante stroom van omroepberichten raakt hij elke keer de draad kwijt en pakt zijn verhaal daarna op een ander (voor hem misschien heel logisch) punt weer op.

Als er gratis koffie en thee wordt aangeboden, sloft de kleumende man richting AH-to-go (“Wat is dat? Ahatoegoo?” vroeg hij nog en of er ook zo’n dekseltje op de koffiebeker zit). Even later duikt hij weer op. Zonder koffie. Het bleek op te zijn, de Albert Heijn kon de grote toestroom treinreizigers niet aan. Uit zijn zak tovert hij wel twee tegoedbonnen tevoorschijn voor een gratis kop koffie of thee. “Ook één voor u. Voor de volgende vertraging.” Hij lacht zijn tanden bloot.

Even zie ik een jonge man tevoorschijn komen. Een glimp sierlijke hoffelijkheid van lang geleden. Toen de treinkaartjes nog niet van de Kruidvat waren. Toen zijn Fries nog niet roestig was. Toen treinreizen naar Utrecht ook zo lang duurden. Alleen zat je toen in de trein, op weg naar je bestemming. Als jonge man, met nog een heel leven voor je.

2 gedachtes over “Treinkaartjes van de Kruidvat

Geef een reactie

