Denemarken is niet vlak

Onze fietsroute in Denemarken (klik op de kaart voor een grotere afbeelding)

Deense fietsvakantie #2

In juni 2016 fietsen we anderhalve week al eiland hoppend door Denemarken. Ons Deense avontuur begint in het Duitse Flensburg, waar de trein ons en onze fietsen in ruim 9 uur heen brengt. Via zuidelijk Jutland, Als, het zuiden van Fyn, Tåsinge, Langeland, Lolland, Falster en Bogø komen we uiteindelijk op Møn aan. Onze meest oostelijke bestemming. Terug op Lolland steken we over naar Noord-Duitsland, alwaar we in Lübeck de trein weer terug pakken naar Nederland.

Onderweg genieten we van het Deense landschap, hebben allerlei ontmoetingen en beleven dingen die je van tevoren niet bedenkt. De komende tijd kun je hier een greep uit die belevenissen lezen, in willekeurige volgorde.

Laat ik meteen alle vooroordelen de wereld uit helpen: Denemarken is niet vlak! In de voorbereiding voor onze fietsvakantie in dit Scandinavische land, las ik af en toe dat Denemarken vergeleken werd met de Zuid-Limburgse heuvels. Hoewel ik een tijdje in Maastricht heb gewoond en in de weekenden regelmatig het nodige zweet verloor bij het bedwingen van verscheidende hellingen, drong het niet echt tot me door. In mijn hoofd bleef het land vergelijkbaar met Nederland. Net als het klimaat, dat overigens wel weer vergelijkbaar is met het onze.

Als wij de eerste dag, na een door vertragingen wat langere treinreis, in het Duitse Flensburg aankomen, besluiten we door te fietsen naar een camping in Denemarken. Een kilometer of 40 moet wel lukken, schatten we zo in. Het fietspad dat ons naar de grens leidt, gaat voornamelijk omhoog. Duf van de treinreis en te warm gekleed voor het mooie weer staat het zweet ons al snel op de rug. Ik ben blij om even af te kunnen stappen voor een fotomomentje bij het blauwe grensbord.

Grens met Denemarken
De volgende dag vertrekken we van een camping vlak over de grens. De beoogde 40 kilometer van gisteren zijn er uiteindelijk 15 geworden. Al snel fietsen we langs het Flensburger Fjord dat er in de stralende ochtendzon idyllisch bij ligt. Grote keien aan de waterkant, schilderachtige steigers, groene eilandjes en zeilbootjes in de verte. Witte landhuizen kijken vanaf de heuvels uit over de zee. In de tuinen rododendrons in alle kleuren. Aan de overkant zien we Flensburg liggen. “Schön hé?!” zegt een voorbijkomende vakantieligfietser, die uit Lübeck blijkt te komen. Wij kunnen het alleen maar beamen.

Onze route langs het Flensburger Fjord

Als de weg van het fjord afbuigt, begint de stijging. Het blijkt een opmaat voor de wegen die ons vandaag nog staan te wachten. We fietsen in een glooiend landschap. Af en toe duikt er een witte molen op, een gekleurd kerkje. Verder wuivende graanvelden zover het oog reikt. Ze worden afgewisseld door schilderachtige havenplaatsjes, waar de zee ons tegemoet schittert in vele kleuren blauw.

Lunchpauze in Sønderborg

Na een dag fietsen met de nodige heuvels, hoge temperaturen en een fikse tegenwind, bereiken we het kustplaatsje Fynshav, waar we de volgende dag de boot willen nemen naar het eiland Fyn. Volgens het oorspronkelijke plan hadden we hier de eerste dag in de buurt willen komen. Veel te optimistisch, concludeerden we gisteren al. Ook die 50 km van vandaag zijn ons niet in de koude kleren gaan zitten.

Uit de campingbordjes aan het begin van het plaatsje kiezen we er op goed geluk eentje. Het leidt ons naar een camping – hoe kan het ook anders – aan zee. De man van de camping ziet onze volgeladen fietsen en denkt met ons mee: “I’ve got just the right spot for you”. Het blijkt een plek direct aan zee te zijn, een picknickbankje is inbegrepen.

Ons plekje op de Lillebælt Camping in Fynshav

Fris gedoucht en met een welverdiende kop koffie genieten we een uurtje later vanaf ‘onze’ picknickbank van het uitzicht. De buurman loopt gewapend met hengel en schepnet het strand op om het avondmaal bij elkaar te vangen. De veerboot die wij morgen nemen, zien we af en aan varen naar het strookje land aan de overkant. Het ziet er groen uit. En heuvelachtig. Na twee fietsdagen Denemarken laten we ons niets meer wijs maken en stippelen een niet al te lange route uit voor morgen.

9 gedachtes over “Denemarken is niet vlak

1. Klopt! Ik ben net terug uit oost Jutland, de ‘neus’ van Denemarken. Zéér Limburgs het landschap en zelfs de vakwerkhuisjes, alleen is de zee wat dichterbij. Een aanrader voor een volgende fietsvakantie!

1. Er past gelukkig aardig wat in de fietstassen aan het voor- en achterwiel. Maar het is inderdaad bezuinigen met spullen. Lichte matjes die klein opgevouwen kunnen worden, inklapbare stoeltjes die slechts 600 gram wegen en ingeklapt een klein pakket vormen van 10 bij 10 bij 30 cm en natuurlijk een klein tentje. Het scheelt wel dat we met z’n tweeën zijn en de spullen voor het kamperen over twee fietsen kunnen verdelen. Back to basic!