Pubquiz in een boekwinkel

Pubquiz in een boekwinkel
“Is dit een boek van Anja Meulenbelt? Oranje is nee, blauw is ja.” De vrouwen kijken om zich heen. Gefronste wenkbrauwen ontmoeten vragende ogen. Aarzelend gaan de eerste oranje kaarten omhoog. Ook een paar blauwe. De meningen zijn verdeeld. Ook ik twijfel. Ik ken Anja Meulenbelt van naam, als feministische auteur. Een boek van de schrijfster heb ik echter nooit gelezen. De schaamte voorbij is de enige titel die bij me opkomt. En dat is niet de titel die de vragenstelster zo-even heeft genoemd. Aarzelend steek ik mijn oranje kaart omhoog.

Oranje blijkt de juiste keuze. “Het was puur een gok” hoor ik een blije stem naast mij fluisteren. Mijn andere buurvrouw zakt terug in haar stoel, de blauwe kaart nog half geheven. Een zweem van teleurstelling op haar gezicht. Heel kort. De volgende vraag is al weer gesteld en eist de aandacht op.

Boektitels, beginzinnen en hoofdpersonen komen in een vlot tempo voorbij. Oranje en blauwe kaarten worden afwisselend in de lucht gestoken. De staanden komen geleidelijk in de minderheid. De zittenden fluisteren elkaar de antwoorden toe, begeleid door opmerkingen als “Die had ik ook wel geweten” en “Als die vraag nu aan het begin was gesteld …”. Het mag echter niet baten. Zij zitten en alleen de staanden maken nog kans in deze ‘pubquiz-maar-dan-anders’.

Tot mijn eigen verbazing sta ik ook nog. Moeilijke en makkelijke vragen wisselen elkaar af. De hoofdpersoon van Nooit meer slapen is natuurlijk Alfred Issendorf en niet Henri Osewoudt. Met de publiciteit rondom de verfilming is het 50 jaar oude boek groot nieuws. Veruit de meeste andere staanders weten dit dan ook.

De geboorteplaats van Jannie Regnerus is lastiger. Een paar jaar geleden schreef ik een recensie over haar boek Het lam. Daar is me van bijgebleven dat ze uit Friesland kwam. Maar welke plaats dat was… Weer een gok. Oudebildtzijl klinkt op de een of andere manier aantrekkelijker als schrijflocatie dan Minnertsga. Ik ben er wel eens doorheen gereden. Een lange dijk in Noord-Friesland met typische dijkhuisjes. Blauw dan maar.

De oranje kaarten mogen gaan zitten. Ik kijk om me heen en zie dat ik nog maar een paar mede-staanders heb. Voor mijn eerste deelname aan een pubquiz geen slechte score, flitst er door mijn hoofd. Een paar vragen later zijn we nog maar met z’n tweeën. Ik vertegenwoordig de linkerkant van de waaier waarin de stoelen opgesteld staan, mijn mede-staander de rechterkant. We kijken elkaar aan, wisselen een glimlach en een blik waar ‘dit had ik ook niet verwacht’ in besloten ligt.

We blijven gelijk opgaan. Na nog een paar vragen en een blik op de tijd stelt de boekhandelaar iets anders voor. “Hoeveel boeken heeft Jan Willem, hier naast me, geschreven?” vraagt hij. “Degene die er het dichtste bij zit, wint.” De vragenstelster knikt goedkeurend en gebiedt ons een voor een naar voren te komen om een getal op te schrijven.

En terwijl mijn mede-finalist al naar voren loopt, bekijk ik de schrijver. Zijn achternaam zegt me niets. Het is een man van middelbare leeftijd en het zou me niet verbazen als hij al enkele tientallen boeken op zijn naam heeft staan. Of misschien maar één. Net gepubliceerd. Ik ga uit van de omvang van het oeuvre van een paar schrijvers van zijn leeftijd en doe een gok.

De blikken zijn gericht op de schrijver. Een glimlach speelt om zijn lippen als hij onze antwoorden ziet. Zijn ogen dwalen over de afgevallen pubquizkandidaten die, benieuwd naar de uitslag, ongemerkt een beetje naar voren buigen. “Er ontbreekt een nul” begint hij “achter de 6”. En kijkt mijn kant op. “Maar het komt er wel het dichtste bij”.

Geleidelijk dringt het tot me door. Gewonnen, denk ik, ik heb gewoon een pubquiz gewonnen. In een boekwinkel!

13 gedachtes over “Pubquiz in een boekwinkel

    1. Jitty

      Het was ook inderdaad niet een pubquiz (leek er niet op) maar “petje op petje af”. Als juf organiseer een dergelijke quiz een paar keer per jaar in mijn groep. Tip voor de Vrouwenkamer: “Ren je rot” is ook leuk!

  1. Jos Aarnoudse

    Dag Suzanne,

    Onze Pubquiz was nog verre van volmaakt en verkeert nog in een experimenteel stadium, maar je hebt het prachtig beschreven. Veel plezier met je prijs.

    Hartelijke groet van de Vrouwenkamer – de organisatie van het ‘Boekenfeestje’ in Boekhandel Binnert Overdiep in Heerenveen.

Geef een reactie

