Liefde in tijden van kinderen

Peter Middendorp Ben je gelukkig?Over Ben je gelukkig? (2015) van Peter Middendorp

In het verleden las ik al enkele columnbundels, o.a. van Auke Kok en A.L. Snijders. Ze bevielen me goed. Toen ik de bundel van Peter Middendorp zag liggen op de tafel met aanbevolen boeken in de bibliotheek, was er geen moment van twijfel. Dit boek gaat mee naar huis. Ik kende de auteur van naam, van zijn boek Vertrouwd voordelig (2014) dat genomineerd was voor de Libris Literatuurprijs. Zijn columns, die hij schrijft voor de Volkskrant, kende ik niet.

Middendorp laat zich inspireren door wat hij ziet, meemaakt en laat daar zijn gedachten over gaan. Waarom zegt iemand wat hij zegt? Wat beoogt hij daarmee? Wat zie ik de persoon denken? Zijn gedachten verwoordt hij in heerlijke zinnen, die ik met een glimlach lees. Zo is de column Achterdocht niet gespeend van enige zelfspot. Tijdens een interview met Radio Emmen laat een uitspraak van de presentator hem eens nadenken over het Drent-zijn:

Je moest altijd achterdochtig zijn, en dat was ik ook wel, ik was een Drent. Maar evengoed werd je wel eens door Drenten als Drent in een Drents programma uitgenodigd, helemaal onder ons, en bleek je in de studio ineens de verkeerde Drent te zijn, een Zuidoost-Drent, van wie andere Drenten niet altijd iets moesten hebben.
Het verbaasde me dat Drenten onderling nog zo veel kwaliteitsverschillen konden zien, maar misschien was het wel gewoon de loop der dingen: de wereld keek neer op Nederland, Nederland op Drenthe, Drenthe op Zuidoost-Drenthe, wij op Weiteveen, en de Weitevener hing zich op.

Middendorp heeft overigens door dergelijke uitspraken al veel boze Drenten over zich heen gekregen. In september 2014 werd de schrijver bedreigd vanwege uitspraken over zijn jeugd in Drenthe. Bij de boekpresentatie in een boekwinkel in Emmen moest hij daarom beveiligd worden. Het zette de schrijver wel in the picture en leverde hem een interview op bij Pauw.

Voordat Middendorps columns in de Volkskrant verschenen, schreef hij voor De Pers over politiek Den Haag. In Ben je gelukkig? is deel III Thuis geheel gewijd aan deze politieke columns. Tijdens het lezen is er veel herkenning. De beschrijving van Rutte klopt, zo zien we hem ook op tv:

Zijn gezicht breekt altijd open als hij iemand ziet. Een mens komt er onzeker van op de benen te staan: zijn mond ging open, de wenkbrauwen schoten omhoog – in en op de premier maakte alles zich gereed voor een overdonderende uitbraak van hartelijkheid.

Maar er zijn ook scherpe kritieken, waarin politici niet gespaard blijven. En ook Middendorp zelf komt er niet altijd goed vanaf. De schrijver deinst er niet voor terug zijn eigen fouten en misstappen te benoemen. Zinnen in de trend van “Hier had ik het bij moeten laten” kom je regelmatig tegen. Over Ferry Mingelen schrijft hij:

Vaak nam ik me voor om niet meer over hem te schrijven. Te lang doorgaan is voor niemand leuk. Maar ik weet niet. Sommige vijanden zijn net als nootjes of bastognekoekjes – het hoofd zegt nee, het lichaam ja. En dan stond toch weer een lullig stukje in de krant.

Maar het zijn vooral de columns over het dagelijkse leven, zijn vriendin en kind, die mij bij zijn gebleven. In het laatste deel van deze bundel beschrijft de auteur hoe hij reageert op een inbraak in zijn huis en hoe zijn vriendin dat graag anders had gezien. In woorden en gebaren vindt de communicatie plaats. Gebaren die in de column Pinguïn tijdens een woordeloze discussie tussen schrijver en vriendin zo beeldend worden beschreven dat ik ze helemaal voor me zie:

Ik keek naar mijn vriendin, mijn vriendin keek terug. Ik schonk een glas wijn in, mijn vriendin keek op haar pols. Woordeloos, de kinderoren moesten gespaard, vertelde ze me dat het te vroeg was voor wijn. Woordeloos probeerde ik – ‘Zeg, je moet niet op je pols kijken als je geen horloge draagt, want dat is irritant’ – terug te communiceren.

“Liefde in tijden van kinderen”, noemt de schrijver het met een mooie literaire verwijzing. Hij vindt het “een onmogelijke noodzaak”. Gelukkig is het ook een goede bron voor columns.

Geef een reactie

