Indrapoera in Den Haag

Oscar - Jan SiebelinkSoms heb ik dat. Wordt mijn aandacht getrokken door een woord in een boek dat ik aan het lezen ben. Misschien ben ik het woord onbewust ergens eerder tegengekomen. Roept het nu een lastig thuis te brengen gevoel van herkenning op. In het verleden had ik het al eens met het woord Saudade in Valse papieren van Valeria Luiselli. Vanmiddag tijdens het lezen van Oscar (2012) van Jan Siebelink bleef ik hangen op pagina 62. Om precies te zijn bij “Indrapoera op het Buitenhof”.

Plaats van handeling is Den Haag, een paar jaar voordat de Tweede Wereldoorlog begint. Op de bewuste pagina staat: “Esmée en Bettie werden vriendinnen, deden op zaterdag samen boodschappen, lunchten in Indrapoera op het Buitenhof, of namen de trein naar Scheveningen.” Waar de herkenning vandaan komt, heb ik niet kunnen achterhalen. Nieuwsgierig was ik wel en zocht ‘Indrapoera op het Buitenhof’ op.

Indrapoera bleek een befaamd Indisch restaurant te zijn in Den Haag. Het zat naast de ingang van de Passage. Op internet kom ik meerdere foto’s tegen. Van het gebouw zelf, maar ook verrassenderwijs van oude suikerzakjes van het restaurant die te koop worden aangeboden. Het restaurant bestaat niet meer. Eten kun je er nog wel, in het Mexicaanse restaurant Popacatepetl.

Indrapoera wordt overigens vaker gebruikt als naam voor een (Chinees-) Indisch restaurant. Nederland kent vele Indrapoera’s. Het is een plaats op Sumatra, een meisjesnaam en betekent ‘de machtige’. Ook is het een passagierschip dat voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog regelmatig op en neer voer naar Nederlands-Indië.

En Google heeft nog meer in petto. Indrapoera blijkt niet alleen in Siebelinks boek Oscar een rol te spelen. Ook in zijn boeken Verdwaald gezin (1993), Vera (1997) en Het lichaam van Clara (2010) wordt het restaurant bezocht door de personages. En ik sluit niet uit dat het ook in andere boeken van hem opduikt. Op zijn minst opmerkelijk. Wat heeft de in Velp opgegroeide auteur met dit Haagse restaurant?

Op de site van de schrijver staan wandelingen door plaatsen die een rol spelen in zijn boeken. Naast straten, pleinen en verschillende gebouwen vormen restaurants en cafés ook markeringspunten op de kaart. Wellicht dat niet alleen Indrapoera vaker voorkomt. Het zou een leuk onderwerp van onderzoek kunnen zijn voor een student Nederlands. Het is dat ik al jaren afgestudeerd ben …

Afgelopen jaren verscheen op deze blog regelmatig een recensie over een boek dat net dat beetje extra had. De boeken waren zeer divers, de recensies ook. Soms las ik een maand geen opvallend boek, soms twee achter elkaar. Mijn boekbelevingen vind je hier. Dit jaar wil ik het vanuit een andere invalshoek benaderen. Elke maand kies ik één boek uit waar iets verrassends in zit. Dat kan van alles zijn, een citaat, een vreemde naam voor een café, een gevoel dat je er aan over houdt, stijl, een woord, de mooie cover, muziek, noem het maar. Het vereist een wat andere manier van naar een boek kijken en laat je langer stilstaan bij het gelezene. Komend jaar ben ik gespitst op het  verwonderpunt.

8 gedachtes over “Indrapoera in Den Haag

  1. Mark Steenbergen

    Ik moet denken aan Krisnamurti als ik Indrapoera lees. Heb jij misschien ook een assosiatie met een ander woord? Zou Siebelink zelf weten dat hij dit restaurant vaker noemt? Hopelijk laat hij dit nog weten😀

    1. Ja, of misschien dat andere lezers hier meer over weten …

      Ik sprak nog een paar andere mensen over het woord ‘Indrapoera’. Bij iedereen ging een lampje branden, maar ze konden niet precies aangeven waar die herkenning vandaan kwam. Eigenlijk net zoals bij mij.

      1. Cor Derksen

        Indrapoera..was de boot waarop ik naar Nederland kwam na het het Jappen kamp..uit Indie

      2. Wat bijzonder om een reactie te ontvangen van iemand die Indrapoera als schip uit eigen ervaring kent. Dat is wel wat anders dan een Indisch restaurant. Het zal een pittige reis geweest zijn?

  2. jannietr

    Een interessante invalshoek. Ben reuze benieuwd naar je verwonderpunten. Wat Siebelink betreft, veel van zijn boeken spelen (deels) in Den Haag. Zelfs Knielen op een bed violen. Hij kent Den Haag vast redelijk genoeg om er bv. Indrapoera in te noemen. Misschien heeft hij een vast aantal bekende punten dat terukeert? Intrigerend is het wel!

    1. ‘Oscar’ was mijn eerste boek van Siebelink. Uit zijn site kon ik inderdaad opmaken dat Den Haag vaker terugkomt. Maar waarom dan juist Indrapoera? Ik had gehoopt er meer over te kunnen vinden op internet. Dit eerste verwonderpunt leverde mij in ieder geval een goed gespreksonderwerp op!

Geef een reactie

