2015: het jaar in boeken

Jaar in boeken 2015
2015 is bijna ten einde. Tijd voor een terugblik op boekengebied. Hoe zag mijn jaar in boeken eruit? Welke sprongen eruit, wat was een verrassing en heb ik mijn boekenuitdagingen gehaald?

Gisteren heb ik mijn laatste boek van 2015 uitgelezen. Dat brengt de teller van dit jaar op 113 boeken. Een paar minder dan vorig jaar, maar niettemin genoeg om de Goodreads-challenge te halen, die ik dit jaar op 105 boeken had gezet. Ook de ‘Ik lees Nederlands’-uitdaging is in the pocket. 40 oorspronkelijk in het Nederlands geschreven boeken wilde ik lezen. Dit zijn er 54 geworden en leverde weer veel verrassende ontdekkingen op. Zo las ik met veel plezier een aantal columnbundels van Auke Kok en A.L. Snijders. Een genre om me meer in te verdiepen.
Jaar in boeken 2015
Het oudste boek van dit jaar is geschreven door Franz Kafka en stond al geruime tijd op de beruchte NTL (nog te lezen)-lijst. De gedaanteverwisseling (Die Verwandlung) komt uit 1915 en vertelt het magisch-realistische verhaal van Gregor Samsa die op een dag wakker wordt als kever. Hoewel het verhaal een eeuw oud is, is de stijl zeer goed leesbaar en zet het boek je nog steeds aan het denken.

Het dikste boek dat ik dit jaar las is Het zevende kind van de Deense schrijver Erik Valeur met 718 pagina’s. Ik las het op de e-reader tijdens onze fietsvakantie naar de Bodensee, waardoor de Deense kust en de Zuid-Duitse zon nu onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het is een roman over 7 kinderen die ter adoptie zijn afgestaan en in de jaren 60 in dezelfde kamer van een weeshuis sliepen. 60 jaar later blijkt dat een van hen een groot geheim met zich meedraagt.
Jaar in boeken 2015
Naast dit Deense boek en de 54 Nederlandse boeken, zijn de andere boeken oorspronkelijk geschreven in het Engels (29x), Frans (8x), Duits (7x), Spaans (6x), Portugees (2x), Italiaans (2x), Afrikaans (1x), Hebreeuws (1x), Noors (1x) en Hongaars (1x). 43 van deze boeken zijn geschreven door een vrouw. 5 waren genomineerd voor de Man Booker Prize, 8 voor de Libris Literatuur Prijs. Ik las 13 debuten, 4 reisverhalen, 5 verhalenbundels en 4 dystopieën.

De dystopie als genre bestaat al lang maar wint de laatste tijd weer aan populariteit, ook bij mij. Dergelijke boeken spelen zich af in een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Eigenlijk het tegenovergestelde van een utopie, een bijzonder aangename samenleving. Ben je nieuwsgierig geworden naar het genre? Weerwater van Renate Dorrestein is een goed voorbeeld van een dystopie.
Jaar in boeken 2015
En wat was nu het beste boek dat ik gelezen heb dit jaar? Welk boek zou ik iedereen aan willen raden? Als ik zo terugkijk, zijn twee boeken gelijk geëindigd. Zowel Valse papieren van Valeria Luiselli (2010) als De atlas van afgelegen eilanden van Judith Schalansky (2009) maakten grote indruk. Beide blinken uit in originaliteit. Luiselli schreef een roman, reisverhaal en essaybundel ineen, waarin je meeslentert met de auteur en kunt genieten van de mooie en verrassende beelden die worden opgeroepen. Schalansky reist in haar atlas langs eilanden die tot de verbeelding spreken. Ze doet dit vanuit haar leunstoel, want ze is er zelf nooit geweest en zal er ook nooit komen.

2015 was een mooi boekenjaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat 2016 dit minstens gaat evenaren. De eerste mooie boeken staan al weer in mijn kast te wachten. Ook in 2016 gebruik ik de Goodreads-challenge als extra zetje. Ditmaal met weer een iets hogere lat: 110 te lezen boeken in 2016. Ik begin het jaar met een Man Booker Prize genomineerde: Us van David Nicholls.

Jaar in boeken 2015
Hoe zag jouw boekenjaar eruit?

12 gedachtes over “2015: het jaar in boeken

  1. jannietr

    Wat zijn het er veel! Petje af. Hoe bepaal je waar je een blog overschrijft? Ik zag ze hier niet allemaal langskomen. Of staan de andere recensies op goodreads ( daar zit ik niet op).

    1. Ik schrijf niet overal een recensie over. Als er echt wat uitspringt (dat kan van alles zijn: stijl, onderwerp, sfeer, een woord, noem het maar) schrijf ik een recensie.

      Ik ga met de trein naar mijn werk en neem altijd een boek mee. Dan gaat het snel!

  2. Pfff. wat een hoop boeken joh! Ik had mijn doel gezet op 55 en dat werden er dan 51 uiteindelijk. Ik wil er komend jaar echt meer tijd voor vrij gaan maken, minder met mijn smartphone bezig en gewoon weer lekker ouderwets lezen. Dat geeft tenslotte ook meer ontspanning dan alleen maar met je telefoon bezig te zijn plus je steekt er ook zoveel van op… Doe je trouwens ook mee met de Hebban Challenge?

Geef een reactie

