De klever

Afbeelding: verlichting.nl
Afbeelding: verlichting.nl

Vorige week snelde hij mij voorbij. Op zijn sportieve fiets, in een groen ski-jack, zijn muts ver over zijn oren getrokken. Ik was net uitgeweken voor twee jongemannen die, verdiept in hun gesprek, mij over het hoofd zagen. Hun tempo was gelijk aan dat van mij en dus bleef ik, niet geheel energiek meer na een lange dag werken, achter de krullenbollen hangen. Ervoor wakend een gat van minimaal twee fietslengtes tussen hen en mij te bewaren.

Een luchtverplaatsing, misschien een korte aanraking van mouw op mouw. Opeens fiets ik niet meer achter de gezellig keuvelende mannen, maar achter een, voor meer winterse temperaturen dan de huidige 12 graden, geklede snelfietser. Hij moet uitwijken voor een auto, dacht ik nog, als die voorbij is, haalt hij ook mijn voorgangers in.

Als de auto echter uitblijft, dient zich welhaast automatisch een nieuwe reden aan in mijn gedachten. Hij kent de jongens! Waarom blijft hij anders zo dicht achter ze fietsen? Het gat dat hij laat vallen, mag zelfs met de beste wil van de wereld geen gat genoemd worden. Zijn smalle voorband raakt bijna de modieus dikke achterband van de robuuste fiets met voorrekje. Levensgevaarlijk. Ik wacht tot een van de jongens zich omdraait en “Hé, kerel” roept.

Het gebeurt niet. Ze fietsen door. In dezelfde verhouding. De gevolgden en de volger. De argeloze fietsers en de plakker. Gelijk een spannende wieleretappe. De ene fietser in het wiel van de ander, speurend naar het juiste moment om te demarreren. Ze gaan een stuk sneller dan ik. Alsof het tweetal een hete adem in hun nek voelt. Ze kijken niet om. Aan het einde van de weg zie ik ze niet meer.

Vanavond fietste ik op mijn dooie gemakje naar huis over dezelfde lange met kerstlichtjes versierde weg. Opeens een déjà vu. Een groen jack, een muts en een steeds kleiner wordende afstand tot de man die voor mij fietst. De klever houdt even zijn benen stil tot hij hetzelfde tempo bereikt heeft als zijn slachtoffer en fietst dan met hem mee, klevend aan zijn achterwiel. De snelheid neemt al snel toe en na een paar minuten verdwijnen ze om een bocht. De wieltjeszuiger in precies dezelfde positie als vorige week.

Me verbazend fiets ik verder. Waarom kijken de gevolgden niet om, spreken ze de man er niet op aan? Uit ervaring weet ik dat je door een achterop komende fietser (met werkende koplamp) al snel je eigen schaduw op de weg voor je ziet. Dat moet dus opvallen. Ik zou er niet van gediend zijn, ongewild als tempobeul te fungeren. Ik zou juist langzamer gaan rijden, achterom kijken en een ironische opmerking maken over dat inhalen nu toch onvermijdelijk is.

Ik krijg de kans niet, word niet gezien als potentiële geplakte. Het enige wat ik kan doen is doorfietsen, me verbazen over het zwaan-kleef-aan gedrag. Waarom doet iemand zo iets? Maakt hij er een sport van om zo lang mogelijk achter iemand aan te blijven fietsen zonder commentaar te krijgen? Is het een stalker? Traint hij voor de Tour de France?

Maar ik verbaas me het meest over het achteraanzicht van zijn fiets. Bovenop zijn tas, onder de snelbinders, is een doorzichtig tupperware doosje gestopt. Daarin brandt fel een rood lichtje. Als vervanging van de achterlamp die het niet doet, zie ik nu. Veiligheid boven alles.

13 gedachtes over “De klever

    1. Lukt dat? Dat is wat de andere fietsers ook deden. De klever versnelde mee. Ik heb de ervaring dat langzamer fietsen juist helpt. Dan haalt de volger op een gegeven moment met een zekere verontwaardiging in …

  1. Misschien kan hij geen elektrische fiets betalen en profiteert dan maar van de slipstream? Maar het is inderdaad wel opvallend en irritant.
    Vroeger ging ik met mijn wielrennersfiets overigens ook wel eens even achter een brommertje hangen, eerlijk is eerlijk.

    1. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Het zou de klever wel een stuk nobeler en sympathieker maken. Ik kijk opeens met hele andere ogen naar hem (en hoop een beetje dat ik hem morgenavond weer voorbij zie komen) …

Geef een reactie

