Tijwisselaar

Afbeelding: evangelievolgenspuck.wordpress.com
Afbeelding: evangelievolgenspuck.wordpress.com

Het is 9 uur ’s ochtends en ik ben toe aan mijn derde kopje thee. Bij het koffieautomaat staat een collega bezwerende gebaren te maken naar het kopje dat onder het apparaat staat. Als ze mijn blik ziet, legt ze uit dat dit helpt de koffie sneller in het kopje te krijgen. “Wordt het dan ook lekkerder?” vraag ik . “Ja”, beaamt ze, “de koffie wordt zo ook lekkerder”.

Even is het stil en kijken we allebei naar het straaltje dat nu in het kopje loopt. “Ik ben eigenlijk een tijwisselaar” zegt ze. “Van Marten Toonder” voegt ze er aan toe als ze me niet-begrijpende voorhoofdfrons ziet. Ze vertelt dat de tijwisselaar eb en vloed regelt. Hij is er van overtuigd dat er geen getijden meer zijn, als hij dit niet doet.

“Zo ben ik ook. Of eigenlijk, zo zijn heel veel mensen. Altijd druk, vinden het lastig dingen los te laten, want dan komt het niet goed …” Het kopje is inmiddels vol. Ze schenkt er een scheutje koffiemelk in en doet een stap opzij, zodat ik mijn kopje onder het apparaat kan zetten. “Maar wat gaat er eigenlijk mis als we niet alle ballen in de lucht houden? Vaak komen we daar nooit achter.”

Ze heeft gelijk. Mensen houden met alle macht vast aan hun getijdenregels. Hebben het steeds vaker druk. Het woord ‘drukdrukdruk’ (gezegd op een luchtige toon en met een verontschuldigende glimlach) is hard bezig ingeburgerd te raken als halfslachtig excuus voor te laat komen, afspraken afzeggen, dingen niet afkrijgen, etc, etc. Wij zijn eigenlijk allemaal tijwisselaars.

“Je kunt jezelf heel wat wijs maken”, mompelt een andere collega in het voorbijgaan. Met zijn net gevulde Dopper loopt hij terug naar zijn plek. Hij draagt zijn water niet naar de zee. Dat is duidelijk.

6 gedachtes over “Tijwisselaar

  1. Wat mooi geschreven!! Ik zie ze voor de tijwisselaar en de andere collega 🙂
    Gisteren dacht ik toevallig: Tijd is een concept. Door ons verzonnen en door ons invulling aan gegeven. Maar hoe ouder ik word, hoe “eigener” ik tijd beleef. Ik hoop dat het er alleen maar vloeiender op gaat worden. Zodat alles gewoon komt en gaat en ik daar op mijn tempo doorheen meander.

Geef een reactie

