Curieuze vlek

Heteluchtballon donker
Afbeelding: hoofdtitel.com

Een donkergrijze vlek aan een diepblauwe vroegochtendlijke hemel. Boven de huizen zweeft hij langzaam verder, voortgedreven door winden, door hogere luchtstromen. Af en toe verandert het donkergrijs in feloranje. Een gesuis doorbreekt de stilte. Net niet hard genoeg om de slapende mensen van hun bedden te doen opspringen en de gordijnen open te schuiven. De vlek en ik bewegen ons in verschillende richtingen. Ik moet mijn hoofd opzij buigen om zijn voortgang te kunnen zien. Voor hem ben ik slechts een schaduw op de weg. Als hij mij al ziet.

Wat moet het koud zijn, daarboven. Hier beneden zit ik al weggedoken in mijn jas. Mezelf opmonterend met de 20 graden die de weerman ons gisteravond beloofde. Herfst, daar ruikt het naar. Een vochtige lucht, zonder dat er regen valt. Een koude geur, anders dan op de zomerse koele ochtenden. De najaarscollectie hangt alweer in de winkels. De zomervakanties zijn voorbij. Het wordt steeds eerder donker. En eigenlijk, eigenlijk verlang ik ook wel weer naar een volgend jaargetijde.

De vlek is nu bijna uit beeld gedreven. Het gesuis nauwelijks nog hoorbaar. Het feloranje gereduceerd tot een zachtgele gloed. Ik maak gevaarlijke capriolen om de vlek nog te kunnen zien. Wat zijn dat voor mensen die voor dag en dauw in een ballon stappen? Fotografen van het eerste ochtendlicht? Romantische zielen met wellicht een huwelijksaanzoek in gedachten? Of zijn het avonturiers die de wereld overgaan in 80 dagen? Geïnspireerd door de oude fantastische vertellingen zijn ze al weken onderweg, elke ochtend weer een ander uitzicht. Andere schaduwen op de wegen. Zijzelf een curieuze vlek die de steeds donkerder wordende doordeweekse ochtend luister bij zet.

7 gedachtes over “Curieuze vlek

Geef een reactie

