De zakdoekjesboom

Pater David (Bron: nl.wikipedia.org)
Pater David (Bron: nl.wikipedia.org)

1869 – West-China: het is drukkend warm, om hem heen klinken kreten van vogels en wilde dieren die hij niet thuis kan brengen. De hele dag al is hij onderweg, voortdurend om zich heen kijkend of hij onbekende dier- of plantsoorten ziet. Het is zijn tweede grote reis door dit gebied. En als het aan hem ligt, zeker niet zijn laatste. Zoveel soorten wachtend om ontdekt te worden. Waarvan toch zeker nog een groot aantal door hem: Armand David, 43 jaar oud, Franse missiepater en niet in de laatste plaats dier- en plantkundige.

Zeven jaar geleden was het nog maar, dat hij – nog maar nauwelijks tot priester gewijd – naar Beijing werd gestuurd. Een roeping, een avontuur en een kans. Inmiddels kan hij al een grote collectie amfibieën, reptielen, vissen, insecten en zelfs een hert op zijn naam schrijven, deze laatste letterlijk: het Pater-Davidshert. “Wat kan een mens zich nog meer wensen”, denkt hij bij zichzelf, totdat zijn oog valt op een boom, zoals hij er nog niet eerder een gezien heeft.

Statig staat hij daar, zo’n 15 meter hoog. Hij zit vol grote witte bloemen die zachtjes wuiven in de wind. De gelijkenis met zakdoeken dringt zich op, zakdoeken aan een drooglijn. Gefascineerd blijft pater David staan. “Zakdoeken, maar ook duiven lijken het”, denkt hij. Langzaam dringt een onaangename lucht zijn neusgaten binnen. Een paar stappen richting de boom bevestigen zijn vermoeden. Het is de boom die deze geur verspreidt. Een glimlach speelt om zijn lippen. “Dit zullen ze leuk vinden, in het verre Frankrijk”.

2015 – Nederland: het is een grijze doordeweekse dag in mei. Samen met een paar collega’s heb ik buiten de deur geluncht en we lopen nu samen terug naar kantoor. “Laten we door het parkje gaan”, stelt een van mijn collega’s voor, “er schijnt daar een bijzondere boom in bloei te staan, de zakdoekjesboom”. Niemand van ons kent de boom, maar onze interesse is gewekt, de naam prikkelt onze fantasie. Hoe zou een zakdoekjesboom eruit zien?
Zakdoekjesboom
We worden niet teleurgesteld. De zo’n 7 meter hoge boom springt er direct uit. De grote witte bloemen wuiven zachtjes in de wind. De boom doet zijn sprookjesachtige naam eer aan. De gelijkenis met zakdoeken aan een droogmolen is treffend. Gefascineerd haal ik mijn smartphone tevoorschijn om het schouwspel vast te leggen. Ik heb geen idee van de oorsprong, dat de boom vernoemd is naar zijn ontdekker (Davidia), dat er op dit moment maar twee volwassen exemplaren in Nederland bekend zijn, dat het wel 10 tot 15 jaar duurt voordat de boom voor het eerst in bloei komt. En dat allemaal op een steenworp afstand van mijn werk.

’s Avonds thuis laat de boom mij niet los. Ik lees over begraafplaatsen waar deze boom staat vanwege de symboliek. Hij zou de verdrietige nabestaanden na een begrafenis een helpende hand bieden. Samen met de doodsbeenderenboom, de treurwilg, de hemelboom en de levensboom. Ook in andere talen komt in de naam de verwijzing naar de zakdoek terug (Engels: Handkerchief tree, Frans: Arbre aux mouchoirs, Duits: Taschentuchbaum). Op Twitter worden omstreeks deze tijd veel meldingen gemaakt van bloeiende zakdoekjesbomen.

Met elk nieuw bijzonder feitje groeit mijn enthousiasme over mijn ‘ontdekking’ in het parkje achter mijn werk. Het moet een beetje voelen zoals de echte ontdekking in de Chinese wildernis, bijna 150 jaar geleden. Een heel klein beetje.

15 gedachtes over “De zakdoekjesboom

      1. Ik werk in het noorden van het land, maar op Twitter vind je met “#zakdoekjesboom” veel meldingen van bloeiende zakdoekjesbomen door heel Nederland.

  1. Deze boom heeft zijn naam niet gestolen. Persoonlijk vind ik hem niet zo mooi om te zien. Er zijn andere exemplaren die beter voor de dag komen maar schoonheid is voor elk onder ons anders. Maar goed ook.

  2. Wat een inspirerend verhaal, en geen fictie… je brengt ons de realiteit simpelweg met een mobiele foto.. schitterend.
    ik had er nog nooit van gehoord, niet dat dat wat zegt hoor. Nu ben ik behoorlijk uitgedaagd er nog snel eentje op te zoeken…

Geef een reactie

