De vrijwillige helpdeskmedewerker

Afbeelding: pieterbas.nl
Afbeelding: pieterbas.nl

“Zie je de C-schijf?” “Nee, ik zie alleen …” Er komt een opsomming van fotonamen van vakanties lang geleden. Ik hoor de herinneringen aan zonovergoten reizen met het peugeotje, zoals ze de inmiddels tot schroot vergane auto liefkozend noemt, opborrelen en kap het zo vriendelijk mogelijk af. “Maar zie je niet ergens een ‘C’ staan of een ‘E’? Of een balkje bovenin het scherm waar je iets kunt intypen, onder het kruisje?” Helaas geen C’s of E’s of pijltjes of mapjes. Het geheugenkaartje van het fototoestel blijft onvindbaar. Ik hoor veel geklik aan de andere kant van de lijn. “Wat doe je?” “Ik weet niet wat er is gebeurd, maar mijn scherm is nu zwart”. Ik adem misschien net een beetje te nadrukkelijk uit. “Oké, doe even niks.”

Ik had gedacht er haar in vijf minuten even doorheen te loodsen. Kaartje uit het fototoestel, in de laptop, opzoeken, de bewuste foto kopiëren naar de computer. Een paar minuten, hooguit. Dat was een half uur geleden. Het eerste deel is gelukt. Het kaartje zit, weliswaar niet zonder slag of stoot, in de laptop. Het wil echter niet zichtbaar worden op het scherm. En nu dus een zwart scherm. Dit wordt ‘m niet, concludeer ik. “Weet je wat we doen? Als ik vrijdagochtend nu even langs kom, zet ik de foto’s op je computer, drinken we een kopje koffie.” Ik hoor een zucht van verlichting. “Lijkt me een goed idee, zorg ik voor iets lekkers bij de koffie”. Die computer, weet ik, wordt nu uitgezet en komt pas vrijdagochtend weer uit de kast.

Je zou maar een helpdeskmedewerker zijn, denk ik, als ik opgehangen heb. Onbekende, computerfobische mensen die geen kaas hebben gegeten van de wondere wereld der computers. Die bij het ‘Bureaublad’ kijken naar de tafel waar de computer op staat. En dan geduldig blijven, vriendelijk. Hopen dat je een oplosbaar probleem bij de hand hebt. Sommige helpdesks hebben de mogelijkheid om je computer ‘over te nemen’. Op afstand handelingen te verrichten. Dat zou ik ook wel willen, voor de volgende telefoontjes die ongetwijfeld gaan komen, naar mij, de vrijwillige helpdeskmedewerker.

7 gedachtes over “De vrijwillige helpdeskmedewerker

  1. Mijn man heeft op de laptop van zijn vader het programma Teamviewer geïnstalleerd om op afstand te kunnen helpen. Dan kan hij tenminste gezellig meekletsen met zijn moeder en mij als we daar op bezoek zijn…

Geef een reactie

