De unieke schoen

In Maastricht is een winkeltje waar ze herenschoenen verkopen. Op zich niks bijzonders, maar de enthousiaste eigenaar onderscheidt zich van andere schoenenwinkels door zijn aanbod. Je kunt er namelijk zelf je schoenen samenstellen, kleur, materiaal, soort zool, motiefje, veters, borduursel, noem het maar. Ben je chauvinistisch ingesteld, bestel een rood-wit-blauwe schoen. Wil je bij elke stap herinnerd worden aan je geliefde, vereeuwig haar op de neus van je schoen. Je kunt ook simpelweg het logo van je klaverjasclub, de namen van je kinderen, of een geheime boodschap ergens op je schoen laten borduren. In de schoenenwinkel draaien ze er hun hand niet voor om. Zelfs de bolletjestruidrager kan een bijpassende schoen bestellen.

Bolletjestruischoen
Afbeelding: kopsschoenen.nl

Bestellen, want de schoenen worden niet ter plekke gefabriceerd. Na bestelling wordt de uniek samengestelde schoen gemaakt en binnen Europa gratis opgestuurd. Buiten Europa is het een ander verhaal. Als je in Australië woont en je wilt je in Aussie-kleuren uitgevoerde schoen thuis ontvangen, dan moet je wel de verzendkosten betalen. “Dat kostte wat teveel”, aldus de schoenenwinkelman.

Je kunt je dus voorstellen dat toeristen, toevallig of bewust, graag deze winkel met een bezoekje vereren. Wie wil nu niet, weken later, herinnerd worden aan dat romantische tripje naar het leuke stadje in het zuiden van Nederland, als je het gepersonifieerde gebruiksvoorwerp op de deurmat vindt van je chalet in de Zwitserse Alpen of je witstenen huisje ergens in de Spaanse Pyreneeën. Buren worden enthousiast, vrienden willen ook zo’n schoen, sportclubgenoten zien hun mascotte al op de zijkant prijken. En voor je het weet wordt de Maastrichtse winkel het middelpunt van een sneeuwbaleffect dat zijn weerga niet kent. De internationale stad wordt nog internationaler. Shoe city 2015!

Ik zie het helemaal voor me. Maar ik moet toegeven dat ik niet uit eigen ervaring spreek. Ondanks het feit dat ik mijzelf voormalig inwoner van Maastricht mag noemen, heb ik nooit een voet in de bewuste schoenenwinkel gezet. Ik wist niet eens van het bestaan af. Een collega vertelde over de winkel, toen hij trots zijn nieuwe schoenen liet zien, een souvenir van een weekendje Maastricht.

Voor een ieder die, na het lezen van dit stuk, zijn eigen unieke schoen al in gedachten heeft samengesteld: de schoenenwinkel heet Brekelmans Schoenen.

6 gedachtes over “De unieke schoen

  1. Toen ik een tijdje terug voor André Rieu, waarvoor ik kaartjes had gewonnen, in Maastricht was, heb ik toevallig een tijdje in de etalage van deze winkel staan kijken. Althans, ik neem aan dat het die winkel was, omdat daar van die fraaie schoenen stonden.
    Ik zag ineens een paar schoenen met Left RedEye afbeeldingen – waaronder mijn avatar – voor me, maar ik ben de winkel niet binnengestapt. Maar goed ook, want ik geloof nooit dat ik ze aan zou durven trekken. Maar leuk leek het me wel. 🙂

  2. JBB

    Wat een leuk verhaal om te lezen! Mag me eigenaar noemen van een paar onvervalste schoenen van Kops. Weliswaar geen uitbundig gekleurde schoenen maar de “standaard” uitvoering van blauw suede. Ooit zal er een wat gedurfder paar schoenen komen van dit merk. Iets om naar uit te kijken…..

  3. JBB

    Nee, helaas heb ik nog geen enkel idee hoe het volgende paar in mijn collectie er uit zal zien. Kwaliteitsschoenen is een investering en ik zal er voor moeten sparen. Voordeel is wel dat je jaren kan doen met kwaliteitsschoenen mits je ze goed verzorgd.

Geef een reactie

