No limit

wpid-20141016_173730.jpgThere’s no limit. In een flits komen de bekende woorden voorbij. Omkaderd door het raam. Het moment daarop weer uit beeld geschoven. Vervolgens de kiosk, mensen met paraplu’s, met AH-to-go zakken, met kartonnen koffiebekers van Starbucks, met smartphones, koptelefoons. Ernstige gezichten. Opzij, opzij, opzij maant het volgende bord. De trein remt langzaam af. Witte letters op een rode achtergrond lijken te schreeuwen naar de reiziger. Proberen een boodschap over te brengen. Terwijl ik de roltrappen voorbij zie komen, een van zwart draadstaal vervaardigd bankje, dringt 2 Unlimited zich op. In mijn hoofd, niet op een affiche. Drie woorden scheuren het blik ‘jaren 90-muziek’ weer open, dat zorgvuldig afgesloten weggeborgen was onder heel veel andere, nieuwere muziek.

No no limit, we’ll reach for the sky, no valley too deep, no mountain too high.

Het balkon, de gele knop. Deuren gaan open. Een paar passen, dan de trap op. Mensen ontwijkend richting de OV chipkaartpoortjes. Het vertrouwde geroezemoes van de stationshal verdringt langzaam Ray en Anita. En dan, de trap weer af, mensen ontwijkend. De achterlichten van de bus in de verte. Twee minuten. Snel snel, looppas. “Goedemorgen”. Een knikje van de buschauffeur. Met een enigszins versnelde ademhaling plof ik neer op een van de vrije bankjes achter in de bus. Gehaald. De geur om me heen van pasgewassen haren, onlangs opgespoten deo, vers gedrukte krant. Even 10 minuten achterover leunen, naar buiten staren.

Een rood-wit affiche schuift weer in beeld. In mijn gedachten. Geslaagde reclame. Het blijft hangen, brengt gevoelens teweeg, roept herinneringen op.

Maar waar is het eigenlijk reclame voor?

5 gedachtes over “No limit

  1. Goed geschreven zeg !! Nou ben ik niet zo’n bedreven OV reiziger, helemaal niet bedreven eigenlijk, en ik krijg het er helemaal benauwd van. Ik weet nu zéker dat ik tegelijkertijd in 7 banken mist zou lopen ….
    Enne.. wat betreft die reclame, is het niet vaker zo, dat we nog lang eraan denken, maar zonder de eigenlijk boodschap te hebben onthouden?!

    1. Zeker, de vraag is dan is het een goede reclame of niet? Product-technisch wellicht niet, reclame-technisch misschien wel. Of is het het begin van een hele reeks van dit soort reclame-uitingen… Intrigerend en inspirerend!

      En wat betreft het OV: de truc is om het over je heen te laten komen, te observeren en af en toe een gesprekje aan te knopen. Levert leuke blogposten op!

Geef een reactie

