‘Eigen’ schrijfstijl getest

Op het wereldwijde web is er een enorme keus aan allerhande blogs. Als je wilt, kun je van blogs lezen een fulltime job maken. Een leuke baan, die echter weinig brood op de plank brengt. Er zal dus gekozen moeten worden uit het grote aanbod. Maar hoe maak je die keuze? Lastig. Ik volg een kleine 150 blogs. De nieuwste artikelen van deze blogs zie ik voorbij komen in de WordPress reader en de Bloglovin feed. Bijna dagelijks klik ik die blogposts aan die mij aanspreken qua onderwerp, titel, maar bijvoorbeeld ook qua foto, zoals bij bepaalde reis-, foto- of boekenblogs. Ik sluit het zelfs niet uit dat de ervaringen van de reizende of boeken lezende blogger mij er binnenkort toe brengen om de plek in kwestie te bezoeken, al dan niet met het besproken boek.

Daarnaast zijn er bloggers die zo’n fijne schrijfstijl hebben dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt waar de blog of blogpost over gaat. Alleen al de stijl waarin de blog geschreven is, is voldoende. Dit heb ik ook bij romans. Het is heel goed mogelijk dat een onderwerp me niet bijzonder trekt, maar dat ik toch met veel plezier het boek in kwestie uitlees. Wat precies maakt dat een bepaalde schrijfstijl mij aanspreekt en een andere niet, is lastig te duiden en zal heel persoonlijk zijn. De Universiteit Antwerpen dacht hier ook over na en heeft een aantal parameters ontwikkeld aan de hand waarvan een schrijfstijl gedefinieerd kan worden. Het leuke is nu dat een ieder die dat wil op de site van de universiteit zijn eigen schrijfstijl kan testen. Gratis en met direct resultaat.

Ik heb het zelf uitgetest met het korte verhaal ‘Man in restaurant’. Nadat ik de tekst in het daartoe behorende tekstvak gekopieerd had, werd het resultaat in vier blokjes getoond.

Schrijfstijl 1

Deze ‘woordgebruikvector’ laat zien hoe vaak ik woorden die bij een bepaald onderwerp horen, heb gebruikt. Hoe hoger het gebruik, hoe donkerder het blokje. Hier kan uit afgeleid worden of mijn tekst meer mannelijke of meer vrouwelijke eigenschappen heeft.

Schrijfstijl 2

Mijn tekst heeft meer vrouwelijke dan mannelijke eigenschappen. Vrouwen gebruiken bijvoorbeeld woorden als ‘wij’ vaker en woorden die verwijzen naar de zintuigen.

Schrijfstijl 3

Bepaalde woorden komen, volgens dit onderzoek, voornamelijk in literaire teksten voor. Mijn tekst bevat klaarblijkelijk een aantal van dit soort woorden en komt als literair uit de test.

Schrijfstijl 4

De schrijfstijl van Gerard Reve komt het meest in de buurt van mijn schrijfstijl. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik na één boek van de man, niet de aanvechting voelde om nog meerdere boeken van zijn hand te lezen. Aan de andere kant was ik blij verrast door het boek dat ik van Saskia De Coster las.

Interessante resultaten. Naderhand heb ik nog een aantal korte verhalen (allemaal fictie) getest. De resultaten waren opmerkelijk verschillend. De ene keer zat ik meer in de hoek van de non-fictie, de andere keer was het geschrevene bijna volledig literair te noemen. Ook hadden bepaalde verhalen meer vrouwelijke elementen terwijl andere weer meer mannelijk waren. Daarnaast varieerden de schrijvers die dienden als vergelijkingsmateriaal. Gerard Reve, Remco Campert, Willem Elsschot, Herman Brusselmans: auteurs met verschillende stijlen, waar ik niet allemaal onverdeeld groot fan van ben.

Vanwaar de uiteenlopende resultaten? Schrijf ik nu zo verschillend, dienen de parameters nog gefinetuned te worden of zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld mannelijk en vrouwelijk wellicht niet zo groot en maakt een klein woordje in een relatief korte tekst al een groot verschil? Moeilijk te zeggen. Aan het einde van de pagina met uitkomsten vraagt de universiteit of je je geslacht en teksttype wil invullen, zodat deze uitkomsten gebruikt kunnen worden voor dit onderzoek. Natuurlijk! Ik draag graag mijn steentje bij om de uitkomsten van de test in de (nabije) toekomst nauwkeuriger te maken.

In de tussentijd blijf ik nog maar even blogposten schrijven. Columns, gedichten, recensies, maar ook korte verhalen. Een beetje oefening in ‘eigen’ schrijfstijl kan nooit kwaad.

Ik ben benieuwd: wat kwam er bij jou uit de test?

22 gedachtes over “‘Eigen’ schrijfstijl getest

  1. Wat leuk! Dank ook voor je aansporing/uitdaging. Heb de analyse ook laten uitvoeren: Ik ben meer m dan v; mijn schrijfstijl is sprookjesachtig; en wat betreft bekende schrijvers – Willem Elsschot, Herman Koch en Dimitri Verhulst zitten tegen mijn cirkeltje aan. Tom Lanoye en Jan Wolkers iets verder. “Laat de nieuwe Elsschot maar komen” riepen ze.
    (Het was mijn tekst “De schone oorlog” , snel geschreven in een opwelling, zonder op stijl en opbouw etc te letten.)
    Geweldig initiatief, Suzanne

      1. Ik heb mijn verhaaltje “Heimen?” gebruikt, licht gebaseerd op een droom die ik over mijn dementerende vader had.
        http://leftredeye.wordpress.com/2013/10/07/heimen/

        Mijn schrijfstijl heeft meer vrouwelijke dan mannelijke eigenschappen, maar dat vind ik wel een compliment.
        Het teksttype zit het dichtst bij sprookje, daarna – vlak erbij – literair. Het sprookjeselement klopt natuurlijk wel.
        De auteurgelijkenis komt het dichtst bij Herman Koch, maar zit ook dicht tegen Jan Wolkers (draait zich nu waarschijnlijk om in zijn graf).
        Die roman van de nieuwe Koch … dat zou nou eens mooi zijn, maar dat lijkt me toch het grootste sprookje in deze.

        Al met al toch wel grappig om de hele analyse te zien, want ik herken er wel wat punten in.
        Toch nog eens een verhaaltje van een totaal andere orde testen.

      2. Ja, inderdaad. Bedankt voor je blog/tip.

        Met ‘Muisstil’ (over de stoet van de MH17 slachtoffers) zit ik ook weer dicht bij Wolkers en Koch. Zal er toch wel iets vergelijkbaars in zitten. 🙂

    1. 🙂 En zo levert het je ook weer nieuwe tips op. Ik heb laatst voor het eerst een boek van Saskia de Coster (‘Wij en ik’) gelezen. Volgens de test kon mijn schrijfstijl ook met haar stijl vergeleken worden. Ik moet zeggen: dat vind ik geen probleem!

  2. Een leuke test. Met 1 artikel van m’n blog uitgevoerd. Dat ik mannelijk schrijf is niet zo gek, ik ben er eentje. Daarbij schrijf ik vanuit mijn eigen waaremingen en wil dat niet verhullen. Dus ‘ik’ komt veel vaker voor dan ‘zij’.

    Dat het literair is is voor mij volslagen nieuw. Non-fictie als 2de begrijp ik beter. Ik sta het dichtste bij Saskia de Coster. Geen idee wie dat is. (Jan Wolkers was een goede 2e.) Ik lees al een jaar of 40 geen boeken, behalve iets van Marten Toonder omdat daar plaatjes bij staan en de verhalen niet te lang zijn. Ik ben een beelddenker en niet geheel dyslexie-vrij. Blogs of krantenartikelen met grafieken trekken mij het meest. Een boek lezen vind ik niet ontspannend. Mijn leraar Nederlands (die me immer een 4 voor de moeite gaf) zal deze uitslag net zo mijn begrijpen als ik.

    Bij een ander verhaal kwam ik als ‘literaire’ vrouw uit de bus en won Jan Wolkers het nipt van Saskia de Coster.

    Iets zegt me dat ik nog wel een verhaal of 10 moet testen voor een duidelijke trend. 😉

    1. Ja, de uitkomsten willen wel verschillen. Daarom aan het einde netjes de gegevens ingevuld. Ik ben benieuwd of de test over bijvoorbeeld een jaar andere resultaten geeft. Of wellicht schrijven wij de ene keer heel anders dan de andere keer… Saskia de Coster kan ik overigens aanraden, wel weinig plaatjes … 😉

Geef een reactie

