Van knooppunt naar Rustpunt

Afbeelding: twistit.nu/
Afbeelding: twistit.nu/

De pijl wijst duidelijk naar rechts. Op zoek naar knooppunt 6 rijd ik vol vertrouwen de pijl achterna, de laan met bomen in. Het verkeersbord ’doodlopende straat’ bij de ingang van de weg schuif ik in gedachten terzijde. Fietsers zullen wel door kunnen rijden. Over klinkertjes en onder bomen door rijdend voel ik mij beschermd tegen de dikke druppels die kringen maken in het kanaal naast de weg. Vrijstaande huizen en boerderijen staan verscholen in het land, enkele tientallen meters van de weg. Hobbelend over de klinkertjes, kuilen ontwijkend, rijd ik door de schemering. De grote bomen laten weinig licht door.

Na een paar kilometer worden de dichte schaduwen minder. En na een laatste bocht verdwijnen de klinkertjes in een frisgroen weiland, compleet met hek. Doodlopend dus, ook voor fietsers. Ik kijk om me heen of ik een verscholen weggetje zie dat mij alsnog naar knooppunt 6 zal brengen. Maar ik zie alleen maar weiland, de weg terug en aan de overkant van het water een fietspad. De in een felroze top gestoken hardloopster, die ik inhaalde vlak voordat ik afsloeg, rent voorbij, op het fietspad, aan de overkant van het kanaal.

Bij de aan het weiland grenzende boerderij loopt een man het erf op. Hij kijkt mij aan. Vriendelijk zeg ik goedendag, hij groet terug. Dan zie ik het bord. Groot staat daar “Rust.” op te lezen in de typisch rood-oranje kleuren. Eigenlijk verbaast het me niets, een Rustpunt aan het einde van deze doodlopende weg. Het past uitstekend bij de andere locaties die ik ook per ongeluk tegen ben gekomen. Veel bezoekers zal deze plek niet trekken, vermoed ik. De wandelroutes die ik tegenkwam bogen al eerder af. Misschien af en toe een verdwaalde fietser. De man kijkt nog steeds naar me. Ik, de potentiële klant, overweeg heel even het kopje koffie, dat hij mij in gedachten al aanbiedt, maar draai dan met een resoluut gebaar mijn fiets om. De vooraf uitgestippelde route is nog lang en er naderen meer buien. Ter afscheid steek ik nog even mijn hand op. Glimlachend zie ik hem omdraaien.

Een leuk initiatief, die Rustpunten. De Rust.-uitspanningen die ik ken, liggen meestal niet aan doorgaande wegen. Verscholen in het landschap, aan het einde van een doodlopende weg of ingeklemd tussen een zandpad en een heideveld, bij voorkeur gehuisvest in een boerderij. Ik kan me zo voorstellen dat de meeste wandelaars en fietsers het bord toevallig tegenkomen. Dat kopje koffie gaat er altijd wel in. En alles wat nog meer aangeboden wordt. Het eerste Rustpunt dat ik een paar jaar geleden tijdens een wandeling bij toeval ontdekte, had niet alleen koffie, thee, cappuccino en chocolademelk, maar ook een keur aan zelfgemaakte artikelen. De boerderij in kwestie bleek naast veehouderij ook ijsmakerij en bierbrouwerij te zijn. In de ‘boerderijwinkel’ kon je het ijs en het bier kopen en ook de zelfgemaakte jam, sap en wat dies meer zij. Het geld kon je in een geldkistje deponeren. Een handgeschreven briefje wees de bezoeker op de camera’s in het winkeltje, “omdat dit jammer genoeg nodig is”.

Afbeelding: rustpunt.nu
Afbeelding: rustpunt.nu

Gezeten aan één van de picknicktafels op het erf genoten wij van onze cappuccino met een bekertje boerderij-ijs, karamelsmaak. De boerderijkat sloop om ons heen, de loslopende kippen ontwijkend. Wij waren het er volkomen over eens: dit is het echte genieten. Bij toeval en nietsvermoedend op een verscholen oase van rust en oude ambachten stuiten. Na een half uurtje in deze omgeving te hebben doorgebracht, kwam de melkwagen. Een teken voor ons om de rugzak, verzwaard met een halve liter echt Pauwbier, weer op onze rug te hijsen. Op weg naar nieuwe ontdekkingen.

Wil je ook het echte genieten ervaren? Dit kan bijvoorbeeld op IJsboerderij De Meulenhorst

Een gedachte over “Van knooppunt naar Rustpunt

Geef een reactie

