Augustus klassieke literatuur maand

wpid-20140726_115935.jpgOp de blog van Sandra van Sandra schrijft en leest kwam ik een leuk initiatief tegen. Zij heeft augustus omgedoopt tot ‘Augustus klassieke literatuur maand’. Het idee is om in de maand augustus in ieder geval één klassieker te lezen. Uiteraard komt bij mij dan de vraag op: wanneer is een boek eigenlijk een klassieker?

Definitie
De definities die encyclopedieën en woordenboeken geven, zijn breed te noemen, met zeker ruimte voor eigen invulling:

Van Dale geeft als definitie: “Lied, boek, toneelstuk, enz. dat nog steeds wordt gezongen, gelezen, gespeeld, enz.”

Een online encyclopedie is al iets specifieker: “Lied, boek enz. dat generaties lang populair blijft.”

Mijn invulling
Naast de officiële definitie zal een ieder zijn eigen betekenis geven aan de klassieker. Voor mij zijn klassiekers boeken die zowel oud als redelijk nieuw kunnen zijn, het jaartal doet er niet zoveel toe. Het gaat in mijn ogen om de waarde die een boek heeft voor een bepaalde groep mensen. Per groep zal dit verschillen, maar ook in de tijd. Over 50 jaar zullen andere boeken klassiekers genoemd worden dan nu. Het zijn boeken die bij uitgave een bepaald succes hadden. Nadat het grootste succes weggeëbd is, wordt het betreffende boek nog steeds gelezen. Er is een bewezen populariteit gedurende meerdere jaren. Hoe lang die periode moet zijn, is lastig te zeggen. ‘Generaties lang’ (zoals de encyclopedie zegt) is erg lang. Dat zou impliceren dat boeken minstens 40 jaar oud zouden moeten zijn om klassieker genoemd te mogen worden.

Waar vind je de klassiekers?
Het kunnen titels zijn die veel aandacht hebben gekregen in overzichten zoals in het boek 1001 Boeken Die Je Gelezen Moet Hebben!. Een leuk naslagwerk dat overigens ook om de zoveel tijd weer herzien wordt en per land/taal verschilt. Daarnaast zijn het bijvoorbeeld boeken die een langere periode op leeslijsten van de middelbare school staan. Maar ook uitgeverijen geven af en toe series uit met boeken die het keurmerk ‘klassieker’ krijgen. Denk aan Salamander Klassiek, Penguin Popular Classics en Bibliothek van de Süddeutsche Zeitung.

Welke klassieker ga ik lezen?
Uit mijn boekenkast heb ik zes boeken gekozen die ik nog altijd een keer wil lezen, al langere tijd op mijn ‘te-lezen-lijst’ staan en voor mij de naam ‘klassieker’ mogen dragen. Het plan is om in augustus in ieder geval één van deze boeken te lezen:

• Julio Cortázar & Carol Dunlop – De autonauten van de kosmosnelweg (1983)
Een hernieuwde klassieker, bekend geworden door De Wereld draait door en dit jaar opnieuw uitgegeven.

• Louis Couperus – De berg van licht (1906)
Als Couperus-fan heb ik al redelijk wat boeken van de auteur gelezen. Dit boek staat nog steeds ongelezen in de kast.

• Mark Z. Danielewski – House of Leaves (2000)
Dit boek is een tijd lang een bestseller geweest. Een paar jaar geleden heb ik de uitgebreide Engelse versie gekocht

• Maarten ’t Hart – Een vlucht regenwulpen (1978)
Waarschijnlijk het bekendste boek van de schrijver en een ‘middelbare school boekenlijstklassieker’.

• Thomas Rosenboom – Publieke werken (1999)
Ook een ‘middelbare school boekenlijstklassieker’ die ik binnenkort toch echt eens wil lezen.

• William Makepeace Thackeray – Vanity Fair (1877)
Het enige boek uit deze lijst dat op het boek zelf als klassieker bestempeld wordt. Het is uitgegeven door Penguin Popular Classics. Ooit gekocht in Berlijn voor weinig geld, samen met een heleboel andere boeken uit dezelfde serie.

Wil je ook meedoen met deze uitdaging? Meld je dan hier aan.

Ik ben benieuwd: wanneer is een boek voor jou een klassieker?

13 gedachtes over “Augustus klassieke literatuur maand

    1. Dank je! 1001 Boeken is een erg leuk naslagwerk om doorheen te bladeren en het ziet er nog mooi uit ook :-). Ik heb bij het doorbladeren verschillende leuke (buitenlandse) schrijvers ontdekt, zoals de Duitser Jakob Arjouni. Zijn boek ‘Idioten: 5 sprookjes’ is een aanrader!

      1. Dat lijkt mij inderdaad leuk aan dit boek, dat je schrijvers en boeken ontdekt die je normaal niet snel zou kopen/lenen bij de bibliotheek. Ik zag alleen dat het boek online alleen nog 2e hands verkrijgbaar is?

  1. Dag Suzanne,
    Inderdaad een leuke actie van Sandra. Ik neem ook deel! Jouw blogpost stelt een pertinente vraag! Ik vroeg me ook af wat een klassieker nu eigenlijk is, meer bepaald bij de lectuur van mijn laatst gelezen boek: Een dwaze Maagd (Ida Simons). Nu lees ik Het Einde van de Affaire van Graham Greene en dat vind ik alleszins een klassieker: http://iboek.weebly.com/meer-met-boeken.html Uit jouw lijstje adviseer ik de lectuur van Een vlucht Regenwulpen. Groetjes.

    1. Leuk artikel! ‘Klassieker’ is inderdaad geen vastomlijnd begrip. Bedankt voor je advies, ik zie op jouw site ook een paar goede tips staan. Die neem ik mee, hetzij voor augustus, hetzij voor de nabije toekomst :-).

  2. Leuk! Ik zocht laatst ook een lijstje met boeken die je echt gelezen moet hebben, in het kader van meer literatuur lezen, maar kon niet echt iets handigs vinden. Ik ben dus maar wat op mijn gevoel afgegaan, maar dat boek over de 1001 boeken is misschien een goede optie! Een klassieker is voor mij een boek dat goed geschreven is en je aan het denken zet over iets, of er in elk geval voor zorgt dat je er nog een paar dagen in je hoofd mee bezig bent. En dan moet dat ook nog gevonden worden door een grote groep mensen, want als ik de enige ben, dan zal het weer meer persoonlijk zijn. Maar het blijft een lastige term om te definiëren 🙂

    1. Lastig hè! In jouw definitie kan ik me ook goed vinden. Een boek dat een klassieker is geworden zal mensen beziggehouden hebben. En dan een grote groep gedurende een bepaalde periode …

  3. Je kunt inderdaad blijven discussiëren of iets nu tot de (literaire) canon behoort of niet. Maar alleen al het feit dát er over bepaalde titels gediscussieerd wordt, geeft aan dat ze in bepaalde waarde hebben en cultureel gezien van belang zijn.

    Wat leuk dat je Couperus gaat lezen, ik ook! En Maarten ’t Hart is natuurlijk ook een fijne schrijver.

  4. Pingback: AUGUSTUS IS KLASSIEKE LITERATUUR MAAND BIJ SANDRA, DEEL 3…… | Sandra schrijft en leest

  5. Pingback: Vele mensen, even zovele werkelijkheden | Door Suzanne

Geef een reactie

