Vijf minuten: deel 2

Afbeelding: travelvalley.nl
Afbeelding: travelvalley.nl

Zoals elke ochtend zaten we met z’n tweeën op het balkon, in het laatste kwartier naar onze eindbestemming. Mijn medereiziger, in een vrolijke zwart-wit geblokte jas die eigenlijk net wat te krap was voor zijn omvangrijke taille, was ingestapt in A. Toen de deuren daar opengingen vloeiden de uitbundige klanken van vroege oranjesupporters de sluimerende trein binnen. Beladen met koffers, weekendtassen en allerhande oranjeparafernalia bouwden de supporters al een klein feestje. Hun Braziliaanse avontuur stond op het punt van beginnen.

Op het gezicht van mijn buurman verschijnt, bij het zien van al dat oranje, een tevreden glimlach. Een onbeduidende opmerking van mijn kant blijkt het spreekwoordelijke hek (van de dam) te zijn. De man blijkt een fervent oranjesupporter en heeft een ijzersterk geheugen waar het de voetbalgeschiedenis betreft. Als een wandelende encyclopedie somt hij de feiten op. Blij dat hij zijn kennis mag spuien, brengt hij mij in korte tijd op de hoogte van allerlei, mij onbekende, voetbalwetenswaardigheden.

Hoewel mijn kennis van en interesse voor voetbal gering is, heb ik mijn laatste treinkwartier aandachtig geluisterd naar de voetbalfan. Niet om de feiten in me op te nemen, dat is onbegonnen werk, hoewel ik nu onverwachts veel weet over de eerste wedstrijd van ‘onze jongens’ vanavond. Nee, ik verwonderde me over het enthousiasme van de man. Hij leek net een colaflesje dat even daarvoor flink geschud was. Als je de dop maar een klein beetje opendraait, begint de inhoud eruit te stromen. Bijna niet te stoppen.

Stiekem ben ik wel een beetje benieuwd naar het laatste treinkwartier aanstaande maandagochtend. Zal de uitdaging tegen de Spanjaarden, wat de uitslag ook mag zijn, enig vat hebben op zijn doorgewinterde enthousiasme?

Deel 1 lezen van Vijf minuten? Klik hier

Geef een reactie

