De zee, de zee klotst voort in eindeloze deining

Over Op zee van Toine Heijmans (2011)

wpid-20140411_163520.jpgHoe herkenbaar: de zee, de vochtige geur in de kajuit, de wateren bij Terschelling, de berichten van de Brandaris. Ikzelf heb een paar keer meegezeild op een jachtje tussen Vlieland en Terschelling. Op zee ben je overgeleverd aan de elementen. De ene keer is alles rustig, het volgende moment is het juist het tegenovergestelde.

In de kleine roman van Toine Heijmans bekijk je alles, gedurende bijna het hele boek, vanuit één perspectief. Namelijk dat van Donald, de zeilende vader van de 7-jarige Maria. In 48 uur zeilen zij tweeën terug van Denemarken naar Harlingen, waar Hagar, Maria’s moeder en Donalds vrouw hen opwacht. Het weer is goed, het zou geen probleem moeten zijn. Totdat tijdens de hondenwacht, midden in de nacht, Maria verdwijnt.

Het boek is zeer vlot geschreven in korte, rake zinnen, waardoor je blijft doorlezen. De sobere zwart-wit illustraties van Jenna Arts illustreren het kille randje aan het verhaal dat steeds meer de overhand krijgt. Het zonnige zeiltochtje op een rustige zee verwordt tot een nachtmerrie van elke ouder. De vader raakt zijn dochter kwijt op volle zee.

In het boek lees je over eenzaamheid, je weg vinden in het leven. Het leven, dat eigenlijk ook een grote zee is waarop de mens dobbert. Je kunt zelf je weg bepalen, uitzetten, totdat een onverwachte gebeurtenis alles weer op z’n kop zet. Dan lijkt het alsof de zwarte nacht oneindig lang duurt. Alle herkenbare punten zijn verdwenen in de mist.

“Er komt geen ochtend. Het is alsof de wereld heeft besloten dat de zon overal mag opkomen, behalve boven mijn boot.”

Ik ben zeer benieuwd naar andere boeken van deze schrijver.

* De titel van deze blogpost komt uit Van de zee, een gedicht van Willem Kloos. Een product uit een ander tijdperk met een hele andere stijl, maar wonderwel zeer toepasselijk.

Dit boek telt mee voor de uitdaging Ik lees Nederlands! 2014

4 gedachtes over “De zee, de zee klotst voort in eindeloze deining

  1. Goh, je maakt me wel benieuwd. Naast dat ik de voorkant van het boek er leuk uit vind zien, spreekt ook de verhaallijn mij aan. Deze hou ik maar even in het achterhoofd!

  2. jannietr

    Door de prijs werd ik nieuwsgierig en via IkleesNederlands kon ik direct je mooie recensie vinden, die me nog nieuwsgieriger maakt! Deze ga ik ook lezen voor mijn uitdaging! Dankjewel.

Geef een reactie

