Vijf minuten

Afbeelding: manhattanprep.com
Afbeelding: manhattanprep.com

Elke ochtend vroeg groet ik de bewaakte fietsenstallingbeheerder en een fietseigenaar die samen de dag beginnen met een kop koffie. Als ik met fiets de trap naar de fietsenkelder afloop, word ik verwelkomd met een enthousiast goedemorgen. Na de fiets in het rek geplaatst te hebben, loop ik, al zoekend naar mijn OV chipkaart, wederom langs de koffiedrinkers. Vriendelijk wensen ze mij een goede werkdag toe. Een wens die ik uiteraard enthousiast retourneer.

Tot vanmorgen op het perron zowaar de bewuste fietseigenaar mij aansprak. Hij had zijn koffie op en rookte nog even een sigaretje voordat hij in de trein naar zijn werk stapte. “Vroeg hè”, begon hij het gesprek, “waar moet je heen?”. Na wat wetenswaardigheden uitgewisseld te hebben, wist hij waar ik werkte en waarom ik deze vroege trein nam. Ik wist op mijn beurt dat hij in zijn grote rugzak geen laptop en papierwerk, maar een camera met telelens had zitten, “om wat leuke exemplaren op de foto te zetten”. Al 8 jaar legde hij de afstand naar zijn werk af per trein. “Ik zou me geen andere baan kunnen wensen, elke dag stap ik over op Schiphol. Vertraging is meer dan welkom.” Over verhuizen denkt hij dan ook geen seconde na.

Dat zijn hele andere perspectieven, zo ’s morgens vroeg ver voor zevenen. Met een glimlach stap ik in mijn eigen trein. Doe mij nog een paar van die minuten op het perron met een medereiziger en ik heb genoeg stof voor een leuk artikel. Voeg daar de gesprekken aan toe, die op gang komen als de trein waarin je zit, stil gaat staan op een andere plek dan een station, dan kan dat wel eens een heel interessant boekwerkje opleveren. De gewone mens wordt even bijzonder in een heel herkenbare situatie.

Vijf minuten uit het leven van de treinreiziger: een idee om uit te werken…

5 gedachtes over “Vijf minuten

  1. Pingback: Vijf minuten: deel 2 | Door Suzanne

Geef een reactie

