Huppakeetje

Afbeelding: telegraaf.nl
Afbeelding: telegraaf.nl

“Huppakeetje”, mompelde hij voor zich uit, terwijl hij een zwarte lijn over het witte papier trok. Verzonken in concentratie, de wereld om hem heen buitensluitend, maakte hij zijn bewegingen. Langzaam ontstond er een beeld. Tweedimensionale abstracte kunst.

Ik dacht eerst dat ik het niet goed gehoord had. Dat mijn hersenen het onbekende geluid vervormden tot een uitroep van decennia geleden. Iets, zo stel ik me voor, dat huisvrouwen uit de jaren 50 zeggen, nadat zij voor de derde keer die dag hun poetsdoek over het glanzende aanrecht halen en besluiten dat het perfect is. “Huppakeetje”, zegt zo’n huisvrouw dan, “het huis is aan kant, manlief kan thuiskomen”. En dan zie ik er ook zo’n tandpastaglimlach bij, met op de achtergrond het steeds harder wordende geluid van de jingle die het schoonmaakmiddel aanprijst.

Maar dat is mijn associatie.

Vet, cool of een combinatie van beide had ik logischer gevonden. Mobiele spelletjes spelende jongens in de bus hoor je het ook zeggen. Niet luid roepend of tegen iemand in het bijzonder gericht. Gewoon tegen zichzelf, half fluisterend, “cool”. Alsof ze willen zeggen: “goed man, je hebt gewoon dat level gehaald, te gek!”

En precies dat bedoelde de kunstenaar ook, toen hij huppakeetje mompelde. Ik kan er wel aan wennen. Misschien wordt huppakeetje wel het nieuwe cool. Ben je over een tijdje wel heel hip als je een dergelijke uitdrukking bezigt.

Hij heeft nog even om de trend te zetten, hij is pas drie.

8 gedachtes over “Huppakeetje

  1. En gewoon omdat ik deze blog de eerste keer dat ik hem las al helemaal geweldig vond, vind ik dat hij mijn Valentijnshartje ook verdient!


    (¯`·.·´¯) (¯`·.·´¯)
    `·.¸(¯`·.·´¯)¸ .·
    ×°× ` ·.¸.·´ ×°×

    Happy Valentines day!

Geef een reactie

