Turkse groente

wpid-20140115_142111.jpg        wpid-20140115_142249.jpg

Ik werp een voorzichtige blik in de tas. Gelukkig, ik herken een ijsbergsla, een bleekselderij en zelfs een pastinaak. Dat is wel eens anders geweest. Ik kan me een tijd herinneren, dat ik vertwijfeld de verschillende groenten uit de tas één voor één bekeken heb. De kleine aardappeltjes, die grote witte wortel en de verschillende soorten biet-achtigen lieten mij danig twijfelen aan mijn algemene kennis.

Het bijgeleverde A4-tje met daarop de namen van de groenten van die week vormde dan een laatste strohalm. Vol goede moed bekeek ik de opsomming van soorten en moest ik toegeven dat ik de aardpeer niet van de koolrabi of de raddichio van de zwarte kool kon onderscheiden. Gelukkig is er Google!

… En de ervaring. Want onze eerste biologische groentetas gaat al weer wat jaartjes terug. We haalden hem bij een Turkse groenteman in onze vorige woonplaats. Zodra je die winkel binnenstapte werd je overspoeld door allerlei geuren, die je niet direct zou associëren met een groentewinkel. Je waande je in een soek, ergens in een klein dorpje in Anatolië. Je hoorde bijna de kippen scharrelen op het dorpsplein. Naast groente verkocht Harun namelijk ook Turkse yoghurt, Turks brood, Turkse thee, feta en heel veel andere Turkse dingen. Ik kwam er met plezier, hij groette me altijd enthousiast en kende mijn naam. Dat was heel gewoon.

Sinds een paar weken nu weer een tas, biologisch-dynamisch. Ditmaal bij een hippe groentehandel met Engelse naam in onze huidige woonplaats. Ze zijn er net mee begonnen, met die tassen. En je merkt dat het nog even zoeken is. In de drukke en veel grotere winkel dan die van Harun wacht je, half in het schap met Jonagolds gedrukt, vanwege alle klanten die langs je wringen, totdat de man in rode bodywarmer met logo van de zaak terugkeert uit het magazijn.

Ik mis de geuren, de mediterrane charme van onze oude groenteman. Het is, denk ik, een kwestie van wennen. De inhoud van de tas is onveranderd. Af en toe moet Google nog uitkomst bieden.

6 gedachtes over “Turkse groente

  1. Volgens mij doen mijn ouders dat sinds kort ook, voor mij hoeft het niet zo omdat het bij ons nogal vaak verandert en er dan teveel weggegooid zou worden wat natuurlijk ook weer zonde is…

    1. Ja, dat is inderdaad niet handig. Gelukkig kun je per week bepalen of je wel of niet de tas wilt hebben. En daarnaast hebben wij niet de grootste tas, waardoor we niet de hele week groente hebben. Kunnen we nog wat variëren… Voordeel vind ik wel, dat je weer eens wat anders eet 🙂

  2. Pingback: Champignons kweken in een leegstaand kantoorpand | Door Suzanne

  3. Pingback: De kokosnoot | Door Suzanne

Geef een reactie

