Over boeken van 2013 en het Nieuw-Zeeland van 150 jaar geleden

2013 in lijstjes
Uit: NRC Handelsblad, boekenbijlage, vrijdag 27 december 2013

Het einde van een jaar betekent lijstjes. NRC koos de dertien beste romans van 2013. Altijd interessant om te lezen. Zeker als die dertien romans onderdeel blijken van een veel grotere lijst. NRC vroeg zijn redacteuren en medewerkers om hun drie beste boeken van 2013 te noemen. Het resultaat: 2 pagina’s met veel verschillende soorten boeken. Poëzie, biografieën, verhalenbundels, managementboeken, filosofische beschouwingen en natuurlijk veel romans. Een lijst om het komende jaar bij de hand te houden, mocht het onwaarschijnlijke geval zich voordoen dat ik niet meer weet wat ik moet lezen.

Ik moet toegeven dat ik nog geen enkel boek van de lijst als ‘gelezen’ kan bestempelen. Wel heb ik inmiddels 62% (Goodreads kent handige tools) van The Luminaries van Eleanor Catton (2013) gelezen. Een boek dat Rob van Essen in zijn top 3 noemt: “Terechte Booker Prize voor een spannend literair spel met de tradities van de Victoriaanse roman”.

Eleanor Catton-The Luminaries

De schrijfster is met haar 28 jaar de jongste auteur ooit die de Man Booker Prize wint, het boek het langste. Dit gegeven, samen met de setting – een ingewikkeld mysterie tegen de achtergrond van de goudkoorts in het Nieuw-Zeeland van de jaren 60 van de 19e eeuw – oefent toch een zekere aantrekkingskracht op mij uit. Toen ik het boek vlak voor de kerstvakantie in de bibliotheek zag liggen, was de keuze snel gemaakt.

Op dit moment, op p. 521 van de 834 pagina’s, ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het vervolg, voel ik de Nieuw-Zeelandse regen als een dik gordijn naar beneden komen, druipt de hoop van de goedzoekers van de bladzijden af en is daar tussen de regels door de sfeer van de nieuwe kolonie die Nieuw-Zeeland heet (in 1840 werd Nieuw-Zeeland een zelfstandige Britse kolonie, The Luminaries speelt zich af in 1866).

Jammer dat het boek niet de lijst met de dertien beste romans uit 2013 heeft gehaald. De Man Booker Prize maakt echter een boel goed.

3 gedachtes over “Over boeken van 2013 en het Nieuw-Zeeland van 150 jaar geleden

  1. Pingback: De tuinman en de herinnering | Door Suzanne

Geef een reactie

