Toegezongen door honderden vogels

Beatrix-Theater-Jersey-Boys

Het is al aan het schemeren. Miezerregen valt als een dicht gordijn neer op de stroom mensen die zich uit de tram perst. Schuifelend langs de OV chipkaart poortjes worden paraplu’s tevoorschijn getrokken. Dan splitst de stroom zich. Linksaf naar de treintunnel, rechtsaf richting stationshal. Ik ben een van de rechtsafslaanden. Haastend langs de trappen in aanbouw, de skeletten van kantoorpanden komt het Beatrix Theater in zicht, waar een verlicht affiche van enorme afmetingen bezoekers naar de musical Jersey Boys lokt.

Onderweg naar de roltrappen dringt een onwerkelijk geluid door. Het lijkt wel of honderden vogels luid kwetterend de reiziger verwelkomen. En niet alleen vandaag, maar elke dag opnieuw. Om je heen zie je mensen om zich heenkijken, wenkbrauwen optrekken. Je ziet ze hetzelfde denken als jij: wat doen in vredesnaam die honderden vogels hier, in deze bouwput?! En hoe je het ook probeert, je ziet ze niet.

En precies om die reden begon ik te twijfelen. Zijn het eigenlijk wel ‘echte’ vogels die er zo lustig op los kwetteren? Is het misschien een of andere promotiestunt? Wil de vogelbescherming de natuur naar de binnenstad brengen of wordt de forens getrakteerd op een voorproefje van een nieuwe musical die binnenkort in het Beatrix Theater speelt?

En eigenlijk geloofde ik niet meer dat het levende vogels betrof en had mezelf al maanden voorgenomen om de vogelgeluiden te googelen. Maar ja, zodra de roltrap mij had afgeleverd in de stationshal, was dat voornemen alweer naar de achtergrond verdrongen door een zoektocht naar mijn OV chipkaart en medereizigerontwijkende manoeuvres.

Totdat ik iemand van de week hoorde praten over de vele spreeuwen op het Beatrixgebouw en hoe zij zich daar elk najaar weer verzamelen. Echte vogels dus. Ergens wel een beetje jammer. Het mysterie had nog maanden mijn werkdag met een gevoel van verwondering af kunnen sluiten.

3 gedachtes over “Toegezongen door honderden vogels

      1. Dat kan ik me heel goed voorstellen, in dit geval vond ik het wel toevallig.
        Ik word ook regelmatig op een vergelijkbare manier aan mijn naam herinnert, in combinatie met Ingrid, Toos of gekke….

Geef een reactie

