Het jaar in boeken

BoekenstapelHet jaar gaat z’n laatste maand in. Op allerlei blogs zie ik lijstjes verschijnen: landen bezocht in 2013, het aantal kilometers aan wandelingen, maar ook wordt er geblogd over de boeken die er dit jaar zijn gelezen. En laat dat laatste nu iets zijn wat ik zelf ook fervent bijhoud. Iedereen heeft zo z’n eigenaardigheden.

Even een paar feiten op een rijtje.

Hoewel het jaar nog niet om is, heb ik tot nu toe 99 boeken gelezen. Oorspronkelijk zijn de boeken in het Deens (1x), Duits (6x), Engels (34x), Fins (1x), Frans (2x), Indonesisch (1x), Italiaans (7x), Japans (1x), Nederlands (42x), Spaans (3x) en Zweeds (1x) geschreven. Het valt me op dat ik dit jaar – in vergelijking met andere jaren – veel boeken van Italiaanse schrijvers heb gelezen, van Niccolò Ammaniti tot Italo Calvino.

Het dikste boek dat er tussen zat is Het geluid van de nacht van María Dueñas met 590 bladzijden, een zeker aan te raden boek over het Spanje en haar protectoraat in Marokko voor en tijdens de Spaanse burgeroorlog.

4 van de gelezen boeken waren (ooit) genomineerd voor de Man Booker Prize, 8 voor de Libris Literatuurprijs. Altijd goede bronnen om uit te putten voor titels. 36 van de gelezen boeken zijn geschreven door een vrouw. Het oudste boek dat ik dit jaar gelezen heb, komt oorspronkelijk uit 1902: Heart of Darkness van Joseph Conrad.

En welk boek maakte nu de meeste indruk en kan ik iedereen aanbevelen? Ik denk dat dat toch Pier en Oceaan is van Oek de Jong, hoewel Irvin Yalom met De Therapeut (Lying on the Couch) ook een zeer goed leesbaar boek geschreven heeft.

Ik ben benieuwd hoe jullie boekenjaar eruit zag!

4 gedachtes over “Het jaar in boeken

Geef een reactie

