Wodka en uien in de Transsiberië Express

Over Coupé No 6 van Rosa Liksom (2011)

coupe-no.-6---rosa-liksom[0]

De Transsiberië Express, altijd een onderwerp dat garant staat voor romantiek, spanning en sfeervolle beschrijvingen van de passagiers, inlandse bevolking en het natuurschoon. Dus toen ik op de achterflap las over een ontmoeting tussen een Finse studente en een Rus, die in een coupé van de Transsiberië Express dagenlang tot elkaar veroordeeld zijn, was mijn interesse gewekt.

In de trein – want wat is een betere omgeving voor een dergelijk onderwerp? – begon ik van de week aan dit boek van de Finse schrijfster Rosa Liksom. Ik kende, om heel eerlijk te zijn, de schrijfster niet. De paar regels over Liksom op de achterflap bevatten een quote van de schrijfster: “Publiciteit is paardenstront”. Naar nu blijkt, zet dit uitstekend de toon.

Niks geen romantiek of spanningen. Beschrijvingen van de Rus en Rusland des te meer. De wodka vloeit rijkelijk, uien en knoflook vullen de coupéruimte regelmatig met hun geur. Sterker nog, de trein, de steden, de taxichauffeurs, overal hangt een onaangename odeur omheen. Combineer dit met de alom aanwezige kou, het kabaal, de nodige grofheden (zowel verbaal als fysiek) en het verval van een land opgebouwd uit vele volkeren en je hebt de sfeer van het boek te pakken.

Als de treinreis en het boek eindigen in Ulaanbaatar, Mongolië heb je een duidelijk beeld van beide landen op je netvlies staan. Mocht ik ooit het idee hebben gehad om één van deze landen te bezoeken: het animo is na het lezen van Coupé No 6 danig tanende. Dit met prijzen bekroonde boek vereist mijns inziens enige voorbereiding. Laat alle verwachtingen die rond boeken en films over de Transsiberië Express hangen, los en geef je over aan dit inkijkje in het Rusland van enkele tientallen jaren geleden.

10 gedachtes over “Wodka en uien in de Transsiberië Express

  1. Femke

    Oh jee, de Transsiberië Expressi staat ook nog op mijn wensenlijstje. Misschien moet ik dit boek dan maar niet lezen, wil ik niet mijn reislust bederven…

Geef een reactie

