De wereld van het trappenhuis

Foto: www.nationalgeographic.nl
Foto: http://www.nationalgeographic.nl

De liften A, B, C, D en E zijn in storing. U kunt gebruik maken van de goederenlift meldt het papiertje dat met een plakbandje bevestigd is op één van de deuren die toegang biedt tot de liftruimte van het kantoorpand. Na een – blijkbaar bezorgde – blik op de steeds groter wordende groep voor de goederenlift geworpen te hebben, krijg ik al snel een verklaring. “Hij blijft op de 12e staan”, zegt een vrouw met paraplu en dikke sjaal en kijkt daarbij veelbetekenend naar de groep om haar heen.

Na een paar momenten van berusting, zie ik dat de groep in beweging is en steeds meer mensen het woord ‘trap’ laten vallen. Om niet als de spreekwoordelijke haringen te eindigen, mocht de goederenlift de reis naar beneden alsnog willen aanvaarden, loop ik hen achterna. Ik bevind me al snel in het trappenhuis. De eerste verdiepingen blijken een eitje. Al klimmende vraag ik me af waar die conditie vandaan komt. Zijn het die fietstochtjes van en naar het station elke dag? Of die trappen op het station die ik gewoontegetrouw beklim en afdaal?

Ergens op de 8ste word ik ingehaald door – ja echt – een sportieve collega met rugzak en bergschoenen. Zou hij dit elke ochtend doen, als voorbereiding op de beklimming van … tja, noem eens een berg? Een zekere bewondering maakt zich van me meester, want de verdiepingen beginnen nu toch wel te tellen. Als ik weer opkijk is de bergbeklimmer ver vooruit. Af en toe zie ik ergens hoog boven me nog een hand de leuning beroeren.

Als ik eindelijk mijn verdieping bereik, volgen al snel een paar directe collega’s. Al nahijgend trekken ze sjaals en jassen uit. Ramen gaan open en water vervangt het eerste kopje koffie. En dan gaat er een hele nieuwe wereld open, de wereld van het trappenhuis. Terwijl wij gewone zielen dankbaar gebruik maken van de liften, blijkt er een steeds grotere groep sportievelingen te zijn, die ’s morgens, in de pauze en bij het naar huis gaan de trappen gebruiken als alternatieve sportschool. Met of zonder bepakking berennen zij de treden.

In een tijd waarin elke zichzelf respecterende werkgever ‘iets’ moet doen voor de gezondheid van zijn werknemer is in hoge gebouwen een incompany fitnessruimte niet meer nodig. Een trappenhuis biedt uitkomst. Gooi er wat promotie tegenaan: feestelijke opening van het traprenseizoen, een appel voor een ieder die vijf keer op een dag de bovenste verdieping al lopend heeft bereikt. In deze tijd van bezuinigingen zie ik een (trap)gat in de markt!

2 gedachtes over “De wereld van het trappenhuis

Geef een reactie

